- Reklama -
poniedziałek, 25 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesDecyzja samorządowej władzy wykonawczej o nakazie wstrzymania działalności gospodarczej

    Decyzja samorządowej władzy wykonawczej o nakazie wstrzymania działalności gospodarczej

    Katalog przesłanek

    Ustawodawca wskazuje, że w razie powzięcia przez wskazanych we wstępie przedstawicieli samorządowej władzy wykonawczej wiadomości o wykonywaniu przez konkretny podmiot działalności gospodarczej niezgodnie z przepisami ustawy, a także w razie stwierdzenia: zagrożenia życia lub zdrowia, niebezpieczeństwa powstania szkód majątkowych w znacznych rozmiarach lub naruszenia środowiska w wyniku wykonywania tej działalności, wójt, burmistrz lub prezydent miasta niezwłocznie zawiadamia właściwe organy administracji publicznej. Do zbioru przesłanek, które aktualizują informacyjny obowiązek władzy wykonawczej należy zaliczyć zatem:

    • wykonywanie działalności gospodarczej niezgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,
    • stwierdzenie zagrożenia życia lub zdrowia w wyniku wykonywania działalności,
    • stwierdzenie niebezpieczeństwa powstania szkód majątkowych w znacznych rozmiarach w wyniku wykonywania działalności,
    • stwierdzenie naruszenia środowiska w wyniku wykonywania działalności gospodarczej.

    Reakcja zawiadomionych organów administracji publicznej

    Zawiadomione organy administracji publicznej, posiadające możliwości reagowania na zaistniałą sytuację poprzez wywarcie bezpośredniego wpływu na dany podmiot gospodarczy, niezwłocznie powiadamiają wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o podjętych w przedmiotowej sprawie czynnościach. W przypadku braku możliwości ich zawiadomienia, wójt, burmistrz lub prezydent miasta może nakazać, w drodze decyzji, wstrzymanie wykonywania działalności gospodarczej na czas niezbędny, nie dłuższy niż 3 dni. Warto w tym miejscu dodatkowo nadmienić, iż decyzji nakazującej wstrzymanie wykonywania działalności gospodarczej – w razie stwierdzenia zagrożenia życia lub zdrowia, niebezpieczeństwa powstania szkód majątkowych w znacznych rozmiarach lub naruszenia środowiska w wyniku wykonywania tej działalności – nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.

    Charakter obowiązku władzy wykonawczej

    Z treści przytoczonego wyżej przepisu art. 78 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie wynikają, według argumentacji zawartej w orzecznictwie sądowym, kompetencje wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do wydania decyzji zakazującej prowadzenia działalności wpisanej do właściwej ewidencji/rejestru. Z treści powołanego przepisu wynikają jedynie uprawnienia wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do zawiadomienia właściwych organów, w przypadku powzięcia wiadomości o wykonywaniu działalności gospodarczej niezgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalność gospodarczej, a także w razie stwierdzenia: zagrożenia życia lub zdrowia, niebezpieczeństwa powstania szkód majątkowych w znacznych rozmiarach lub naruszenia środowiska w wyniku wykonywania tej działalności (por. uzasadnienie prawne wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 marca 2012 r., sygn. akt: III SA/Kr 614/11). Wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie ma więc kompetencji do wydania zakazu wykonywania działalności gospodarczej. Podmioty te mogą, co najwyżej, doprowadzić do wstrzymania wykonywania tejże działalności. Decyzja w tym zakresie może obejmować czas nie dłuższy aniżeli 3 dni. Wydanie takiego aktu administracyjnego jest uwarunkowane także szczególną przesłanką, o której prawodawca stanowi w przepisie art. 78 ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Otóż mowa tu o braku możliwości zawiadomienia przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta właściwych organów administracji publicznej o danych okolicznościach.

    Podstawa prawna
    Art. 78 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 672 ze zm.).

    Orzecznictwo
    Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 marca 2012 r., sygn. akt: III SA/Kr 614/11 (tekst orzeczenia dostępny jest w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych pod adresem http://orzeczenia.nsa.gov.pl).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE