Od przyszłego roku zamawiający, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, będzie mógł przeprowadzić dialog techniczny, zwracając się o doradztwo lub udzielenie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub określenia warunków umowy.
Dialog techniczny będzie prowadzony w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie potencjalnych wykonawców i oferowanych przez nich rozwiązań. Zamawiający będzie zamieszczał informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego oraz o jego przedmiocie na swojej stronie internetowej, a także w ogłoszeniu o zamówieniu, którego będzie dotyczył dialog techniczny.
Jeżeli jednak przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia przeprowadzi się dialog techniczny, informacja o przeprowadzeniu dialogu technicznego, o podmiotach, które uczestniczyły w dialogu technicznym, oraz o wpływie dialogu technicznego na opis przedmiotu zamówienia, specyfikację istotnych warunków zamówienia lub warunki umowy będzie stanowić element protokołu postępowania o udzielenie zamówienia.
Dodatkowo modyfikacji ulegnie art. 96 PZP – w jego nowym brzmieniu z postępowania o udzielenie zamówienia wykluczać się będzie również wykonawców, którzy wykonywali bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania, z wyłączeniem czynności wykonywanych podczas dialogu technicznego, o którym mowa w art. 31a ust. 1 PZP, lub posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności, chyba że udział tych wykonawców w postępowaniu nie utrudni uczciwej konkurencji; przepisu nie stosuje się do wykonawców, którym udziela się zamówienia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 2 lub art. 67 ust. 1 pkt 1 i 2 PZP.
Wprowadzenie powyższych rozwiązań ma na celu unowocześnienie polskiej gospodarki, zwłaszcza w sektorze zamówień publicznych. Po zmianach zamawiający uzyskają możliwość zapoznawania się z najlepszymi, najnowszymi, a także najkorzystniejszymi dla nich osiągnięciami technicznymi, technologicznymi, czy wreszcie organizacyjnymi każdego z uczestników przetargu. Oczywiście wprowadzenie do polskiego systemu dialogu konkurencyjnego nie przekreśli stosowania zasady równego traktowania wszystkich wykonawców, czy informowania dotyczącego publikacji informacji o wszczęciu i przeprowadzeniu dialogu w ogłoszeniu o zamówieniu publicznym. W praktyce dialog techniczny ma być wykorzystywany w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia lub jego warunki są innowacyjne, niespotykane na szeroką skalę lub gdy odbiegają w znaczący sposób od przyjętych powszechnie standardów.
Jednym mankamentem zmian może być brak uregulowania formy prowadzenia dialogu technicznego. Tym samym w praktyce przybierze on prawdopodobnie postać wymiany pisemnych stanowisk stron lub bezpośredniego dialogu – spotkania z wykonawcami. Przedsiębiorcy wskazują, że pomocna w tym zakresie okaże się praktyka stosowana w ramach dialogu konkurencyjnego czy negocjacji z ogłoszeniem dotyczącym fazy dialogu lub negocjacji. Zamawiający nie będzie musiał przesyłać wykonawcom wyników dialogu technicznego. Jego jedynym obowiązkiem będzie ogłoszenie wzmianki o przeprowadzeniu dialogu, a w przypadku bardziej szczegółowych danych umieszczenie ich w protokole postępowania. Powyższe zasady mogą w praktyce przysporzyć jednak niemałych problemów – co zrobić bowiem w sytuacji, gdy zamawiający otrzyma informacje od uczestników postępowania w związku z planowanym dialogiem technicznym, a następnie w ogóle nie wszczyna postępowania dialogowego? Na tę chwilę odpowiedzialność zamawiającego, który wykorzysta powyższe informacje nie jest nigdzie uregulowana.