Emerytura pomostowa będzie dodatkowym – poza systemem emerytalnym -świadczeniem, które osoba uprawniona będzie otrzymywać pomiędzy zakończeniem swojej kariery zawodowej, a osiągnięciem wieku emerytalnego. Emerytura ta będzie obliczana przez podzielenie podstawy obliczenia emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ustalonej w sposób określony w art. 25 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, przez średnie dalsze oczekiwane trwanie życia dla osoby w wieku 60 lat. W przypadku uczestników OFE – podstawa obliczenia użyta do ustalania potencjalnej emerytury zostanie powiększona o hipotetyczną kwotę wynikającą z założenia, że cała składka była przekazywana do ZUS i waloryzowana w sposób przewidziany dla środków zgromadzonych na koncie emerytalnym w FUS. Należy podkreślić, iż emerytura pomostowa nie będzie mogła być niższa, niż najniższa emerytura określona w ustawie o emeryturach i rentach z FUS. Koszt emerytury pomostowej stanowi suma wypłat od najniższego możliwego wieku rozpoczęcia pobierania emerytury pomostowej do osiągnięcia przez ubezpieczonego wieku emerytalnego dla wszystkich osób uprawnionych do emerytur pomostowych, które dożyją wieku uprawniającego do pobierania tego świadczenia. Projekt zakłada, że emerytura pomostowa jest świadczeniem terminowym wypłacanym przez 5 lub 10 lat, niezależnie od płci, a nie dożywotnim – jak w przypadku emerytury z powszechnego systemu. W momencie osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego prawo do emerytury pomostowej ustaje, a w jej miejsce zainteresowany uzyska emeryturę ustaloną zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o emeryturach i rentach z FUS.
Na emeryturę pomostową będzie można przejść na pięć lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego, czyli w wieku 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn – a w niektórych przypadkach nawet na dziesięć lat przed osiągnięciem tego wieku. Aby przejść na emeryturę pomostową trzeba będzie jeszcze spełnić inne warunki, takie jak odpowiedni ogólny staż ubezpieczeniowy – 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, staż pracy w warunkach szczególnych lub przy wykonywaniu pracy o szczególnym charakterze – przez co najmniej 15 lat.
Większość kosztów finansowania emerytur pomostowych wziąłby na siebie budżet państwa. Rząd chce jednak, by pracodawcy, odpowiedzialni za tworzenie warunków pracy, współfinansowali emerytury pomostowe z dodatkowych, niewielkich składek. Rząd szacuje, że w latach, w których najwięcej osób przechodziłoby na emeryturę pomostową, koszt tych świadczeń wynosiłby ok. 500 mln zł rocznie. W przyszłości system emerytur pomostowych ma zastąpić odpowiedni system planowania kariery zawodowej, bowiem nikt nie powinien pracować tak długo w warunkach szczególnych, by doznać uszczerbku dla zdrowia. Chodzi o to, by ludzie po pewnym czasie zmieniali pracę i się przekwalifikowywali.
Osoby, które nabędą do końca 2008 r. prawo do wcześniejszej emerytury, czyli będą miały zarówno wiek, jak i staż pracy, który uprawnia do otrzymania takiego świadczenia – będą mogły przechodzić na emeryturę według starych zasad także po 2008 r.. Dlatego też nie ma konieczności składania wniosków o przejście na emeryturę już teraz. Dodatkowo osoby, które do końca 1998 r. spełniły wszystkie warunki związane ze stażem pracy pozwalającym na przejście na wcześniejszą emeryturę, mogą z tego uprawnienia skorzystać na mocy istniejących przepisów.
Niewątpliwym jest, iż wejście w życie tego projektu spowoduje dodatkowe koszty dla budżetu państwa, bowiem projektowana w ustawie składka opłacana przez pracodawców nie zrekompensuje w dalszych latach wydatków związanych z wypłacaniem emerytur pomostowych. Niezbędna będzie dotacja uzupełniająca z budżetu państwa.