- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesGospodarkaPodpis elektroniczny w sądzie - czy wystarczy?

    Podpis elektroniczny w sądzie – czy wystarczy?

    Naczelny Sąd Administracyjny pismem z dnia 30 czerwca 2008 r. wezwał skarżącego do usunięcia braków formalnych skargi w terminie 7 dni pod rygorem odrzucenia skargi przez podpisanie skargi. Wezwanie zostało odebrane przez P. B. w dniu 14 lipca 2008 r. ale nie zostało przez niego wykonane. Skarżący w piśmie z dnia 21 lipca 2008 r. wyjaśnił, że skarga podpisana bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym zgodnie z prawem jest równoznaczna skardze złożonej w formie pisemnej i podpisanej podpisem własnoręcznym. NSA skargę odrzucił, uznał bowiem, iż
    Dla skuteczności pisma wnoszonego przez stronę drogą elektroniczną konieczne jest późniejsze opatrzenie go własnoręcznym podpisem, bowiem tylko taki podpis spełnienia wymagania wynikające z art. 46 par. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
    Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lipca 2008 roku, sygn. akt I OPP 25/08
    W swoim uzasadnieniu Naczelny Sąd Administracyjny przypomniał, iż skarga powinna czynić zadość wymaganiom przewidzianym dla pisma procesowego. Ogólne warunki formalne, jakim powinno odpowiadać każde pismo procesowe strony zostały określone w art. 46 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Należy w tym miejscu podkreślić, iż jednym z tych wymagań jest podpis strony lub jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika (art. 46 § 1 pkt 4). W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.) bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu wywołuje skutki prawne określone ustawą, jeżeli został złożony w okresie ważności tego certyfikatu. W rozdziale IX cytowanej ustawy znajdują się przepisy zmieniające m.in. przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania administracyjnego. Naczelny Sąd Administracyjny zwrócił uwagę na to, że wskazane wyżej przepisy dotyczą wyłącznie zakresu jaki reguluje dana ustawa. W ustawie o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki oraz w przepisach ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi pojęcie podpisu elektronicznego w ogóle nie występuje.
    Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, przepisów tej ustawy nie stosuje się do sądów administracyjnych w postępowaniu sądowoadministracyjnym. W konsekwencji w tym postępowaniu Naczelny Sąd Administracyjny nie jest zobowiązany do posługiwania się w korespondencji elektronicznej certyfikatami, o których mowa w powołanej ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.
    Dla skuteczności pisma wnoszonego przez stronę drogą elektroniczną konieczne jest późniejsze opatrzenie go własnoręcznym podpisem, bowiem tylko taki podpis spełnia wymagania wynikające z art. 46 § 1 pkt 4 p.p.s.a. Wobec nieumieszczenia na piśmie z dnia 2 czerwca 2008 r. własnoręcznego podpisu skargę P. B. na przewlekłość postępowania należało uznać za obarczoną brakiem formalnym.
     
    Porady prawne
    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE