Gwarancja, a od 1996 r. gwarancja jakości, w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego (art. 577 do 582), stanowi dodatkowe porozumienie umowne. Gwarancja, udzielona kupującemu przez wystawcę karty gwarancyjnej, stanowi umowę zawartą między tymi podmiotami. Umowa taka zabezpiecza kupującego, gdyż w przypadku wystąpienia wad, udzielający gwarancji zobowiązuje się do ich nieodpłatnego usunięcia albo dostarczenia rzeczy wolnych od wad (art. 577 § 1 kc).
Podstawowe cechy gwarancji:
-
zawsze musi być udzielona na piśmie (art. 577 § 1 kc),
-
umowa gwarancyjna zostaje zawarta przez samo przyjęcie dokumentu gwarancyjnego,
-
jeśli w gwarancji nie zastrzeżono inaczej, termin jej wynosi 1 rok od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana,
-
do dochodzenia roszczeń z tytułu gwarancji nie ma zastosowania jednoroczny termin przedawnienia, przewidziany dla roszczeń kupującego z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy,
-
termin gwarancji biegnie na nowo, gdy gwarant wymienia rzecz na nową wolną od wad lub dokonuje istotnych napraw,
-
w przypadku dokonywania naprawy przez gwaranta termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego konsument nie mógł korzystać z rzeczy,
-
jeśli gwarant wymienił część rzeczy, np. jakiś podzespołów, wówczas gwarancja biegnie na nowo w stosunku do tej nowej części, a okres gwarancyjny dotyczący całej rzeczy może być krótszy niż w stosunku do wymienionego podzespołu.
Konsumentom radzimy uważnie przeczytać treść karty gwarancyjnej, ponieważ ich prawa, a więc i ewentualne roszczenia, wynikają właśnie z tej karty.
Jeśli okaże się, że postanowienia karty gwarancyjnej nie są korzystne, to zgodnie z art. 579 konsument może korzystać z uprawnień przysługujących mu z tytułu rękojmi.
Porady prawne / Pomoc prawna
www.SerwisPrawa.pl