– Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów faktury przesłane drogą elektroniczną muszą być przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe. W przypadku dokumentów wysyłanych e-mailami i archiwizowanych na serwerze firmowym zarówno wystawca, jak i ich odbiorca powinni zapewnić ich przechowywanie w ustanowionej odpowiednio strukturze katalogowej – mówi Agnieszka Koperska, menedżer w dziale audytu w Baker Tilly Poland.
Miejsce fizycznej lokalizacji serwera, na którym zapisane są faktury może być dowolne. W każdej chwili jednak upoważnione do tego służby muszą mieć do niego dostęp. Tak jak w przypadku wszystkich innych dokumentów, spółki mają obowiązek zapewnić bezpieczeństwo danych – także tych przechowywanych na nośnikach elektronicznych. Powinny w tym celu opracować i wdrożyć procedury tworzenia, testowania i odzyskiwania kopii zapasowych. W przypadku awarii serwera, na którym przechowywane są dane elektroniczne będzie możliwe ich przywrócenie.
Ustawodawca zostawia swobodę w zakresie warunków przechowywania faktur, jeśli spełnione są następujące warunki:
• autentyczność pochodzenia,
• integralność – brak możliwości ingerowania w ich treść,
• czytelność od momentu ich wystawienia do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego – czyli do końca roku fiskalnego po upływie pięciu lat od ich wystawienia. Oznacza to, że przez cały ten czas jednostka archiwizująca faktury w formie elektronicznej musi zapewnić dostępność i funkcjonalność programu umożliwiającego dostęp do nich i ich przeglądanie,
• łatwość odszukania,
• bezzwłoczny dostęp do faktur organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Baker Tilly Poland