- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesJak sprawdzić kontrahenta?

    Jak sprawdzić kontrahenta?

    Jakie są sposoby weryfikacji partnera biznesowego?

    Zweryfikować możemy, a w zasadzie powinniśmy partnera pod różnymi względami.
     

    W Polsce dostępne są różne możliwości weryfikacji kontrahenta, dzięki którym potwierdzimy czy dana firma w ogóle istnieje, od jakiego czasu prowadzona jest działalność gospodarcza, czy firma ma długi. Rejestrami z których powinni korzystać przedsiębiorcy są :

    •    CEDIG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej– toelektroniczny rejestrprzedsiębiorców będących osobami fizycznymi z wyłączeniem rolników indywidualnych, wraz z ewentualnymi adnotacjami o ich uczestnictwie w spółkach cywilnych. W spisie tym bez problemu możemy sprawdzić: datę rozpoczęcia działalności, jej zawieszenia i wznowienia, podstawowe dane: imię i nazwisko, nazwę firmy, NIP, REGON, status (przedsiębiorca aktywny, zawieszony), adres, rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej, dane kontaktowe (numer telefonu i email), jeśli nie zostały zastrzeżone, dane pełnomocników firmy, informacje dotyczące upadłości, postępowania naprawczego, czy postępowania restrukturyzacyjnego.
    •    KRS – Krajowy Rejestr Sądowy to rejestr zawierający informacje na temat kontrahenta który jest spółką prawa handlowego: spółką jawną, partnerską, komandytową, komandytowo – akcyjną, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną. W KRS możesz sprawdzić: sposób reprezentacji, wspólników w spółkach osobowych, członków zarządu w spółkach kapitałowych- aby wiedzieć kto może podpisywać umowy, wysokość kapitału zakładowego/ akcyjnego, żeby znać maksymalną kwotę odpowiedzialności za zobowiązania, informację o otwarciu likwidacji, która wskazuje to na złożenie wniosku o likwidację podmiotu, a w konsekwencji wykreślenie z KRS i zaprzestanie działalności, informacje o datach złożenia sprawozdań finansowych– brak spełnienia tego obowiązku może wskazywać na nieuczciwe zamiary spółki, informacje o ewentualnym ustanowieniu kuratora dla spółki, informacje o przekształceniach, podziale, połączeniu, a także o wszczęciu postępowania upadłościowego, układowego restrukturyzacyjnego lub naprawczego.
    •    REGON – Rejestr Gospodarki Narodowej, to rejestr prowadzony przez Główny Urząd Statystyczny, w którym można odnaleźć dane spółek cywilnych, których nie znajdziesz w CEIDG
    •    Wykaz podatników VAT – Biała lista– to narzędzie weryfikacji statusu podatkowego kontrahenta zwierające takie informacje jak: imię i nazwisko lub nazwa firmy, czy firma jest obecnie czynnym podatnikiem VAT, czy był czynnym podatnikiem VAT w interesującym cię okresie (wskazujesz datę), data rejestracji jako podatnika VAT, data i powód jego wykreślenia z rejestru lub powód odmowy rejestracji – jeśli nie jest podatnikiem VAT czynnym, numer rachunku bankowego zarejestrowany i potwierdzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej,
    •    Informacje o kontrahencie z urzędu skarbowego – w urzędzie skarbowym można sprawdzić czy kontrahent poprawnie rozlicza podatki,
    •    Rejestr Dłużników Niewypłacalnych -aby sprawdzić tam kontrahenta musisz znać specjalny numer RDN, to numer pod którym dłużnik został wpisany do rejestru. Jeśli nie zna się takiego numeru wówczas należy złożyć specjalny wniosek do Centralnej Informacji KRS
    •    Biura Informacji Gospodarczej (BIG) – dane na temat kondycji finansowej kontrahenta uzyskasz też w Biurach Informacji Gospodarczej (BIG), jest ich w Polsce kilka, a ich usługi są płatne. To m.in. Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor), Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA, Rejestr Dłużników ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A.KBIG – Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej, Krajowa Informacja Długów Telekomunikacyjnych,
    •    Wywiadownie gospodarcze – to prywatne podmioty, które zweryfikują na zamówienie wiarygodność finansową kontrahenta za odpowiednią opłatą uzależnioną od zakresu potrzebnych danych

    Opiniabankowa.pl sposobem na zweryfikowanie kontrahenta

    Ze wszystkich powyższych sposobów można jak najbardziej skorzystać, aby lepiej poznać swojego partnera biznesowego. Niektóre z nich wymagają dłuższego oczekiwania na wynik weryfikacji, co może być problematyczne, jeśli mamy zamiar np. szybko sfinalizować umowę, zakupić dany towar czy skorzystać z usługi.
    Z pomocą przychodzi portal OpiniaBankowa.plktóry oferuje narzędzie do weryfikacji wiarygodności płatniczej w postaci certyfikatu. Jest to elektroniczny dokument w wersji PDF, który każdy przedsiębiorca może wygenerować sam w kilka minut. Certyfikat jest generowany przez system firmy TryPay S.A. będącej właścicielem serwisu i posiadającej status Krajowej Instytucji Płatniczej. Portal OpiniaBankowa.pl korzysta z rozwiązań otwartej bankowości, o której pisaliśmy w artykule „Otwarta Bankowość co to jest i jak ją wykorzystać” (http://www.serwisprawa.pl/artykuly,10294,29170,otwarta-bankowosc-co-to-jest-i-jak-ja-wykorzystac). Wykorzystując usługę dostępu do informacji z rachunku bankowego (AIS) system agreguje dane pozyskane z bankowości elektronicznej użytkowników, którzy na tą usługę wyrazili zgodę. Pozyskane dane są poddawane analizie, weryfikowana jest wysokość ponoszonych opłat, wydatków, miesięczne przychody, zadłużenie, wpływy na konto. Na podstawie przeanalizowanych danych przedstawiana jest informacja w formie certyfikatu czy kontrahent przeszedł weryfikację pozytywnie czy negatywnie, jakie jest średnie saldo na rachunku, jakie są całkowite wpływy lub wydatki w danym okresie analizy, lub inne dane, których pozyskanie zostało zlecone, a których analiza jest niezbędna, aby określić potencjał finansowy kontrahenta.

     
    Kontrahent może zweryfikować sam siebie, aby być bardziej wiarygodnym dla innych parterów w biznesie, może też dokonać weryfikacji swojego kontrahenta lub potencjalnego klienta, aby zminimalizować ryzyko transakcji.

    Wykorzystanie narzędzia proponowanego przez OpiniaBankowa.plmoże pozwolić uniknąć transakcji z nieuczciwymi partnerami biznesowymi, klientami oraz zmniejszyć ryzyko utraty pieniędzy lub towaru. Warto wykorzystać wszystkie dostępne na rynku rozwiązania, aby kompleksowo weryfikować swoich kontrahentów. W zależności od złożoności i celu danej transakcji warto określić co dokładnie ma być zweryfikowane, aby analiza była dedykowana pod konkretnego partnera i parametry które są mu potrzebne. Jeśli jesteś przedsiębiorcą i zastanawiasz się jak weryfikować swojego partnera biznesowego albo klienta sprawdź już teraz OpiniaBankowa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE