- Reklama -
poniedziałek, 25 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesJak założyć biznes w Internecie?

    Jak założyć biznes w Internecie?

    Zazwyczaj zaczynamy od dobrego pomysłu na interes, określenia przedmiotu działalności, a także ustalenia nazwy, która przyciągać ma klientelę. Należy pamiętać, że nazwa nie powinna bazować na wypracowanej przez inny podmiot renomie, ani zmierzać do wprowadzenia odbiorców w błąd, co do pochodzenia towarów lub usług. Szczególnie uważajmy na zbieżne lub podobne nazwy podmiotów funkcjonujących już na rynku w tej samej branży oraz nazwy podmiotów działających w kręgu tych samych odbiorców. Brak zastosowania się do powyższych wskazówek może stanowić delikt nieuczciwej konkurencji i spotkać się z sankcją na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.  
    Kolejnym dość typowym krokiem zmierzającym do zainicjowania działalności w sieci jest dokonanie rejestracji domeny internetowej, która będzie stanowić nasz adres internetowy.. Jeśli jesteśmy zainteresowani domenami z końcówką „pl” lub „com.pl” powinniśmy swe kroki skierować do NASK, czyli Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej – podmiotu pełniącego rolę krajowego rejestru nazw internetowych w domenie „.pl”.
     
    Abonentem domeny można stać się także na skutek cesji, nabywając w ten sposób prawa do nazwy domeny zarejestrowanej uprzednio na inny podmiot. Pamiętajmy, że oprócz zawarcia umowy cesji, konieczne jest jeszcze dokonanie na jej podstawie zmiany abonenta domeny w rejestrze. Utrzymywanie prawa do danej domeny wymaga cyklicznego uiszczania opłat okresowych.
     
    Innym rozwiązaniem jest korzystanie ze stron internetowych dostępnych w domenie internetowej zarejestrowanej na inny podmiot np. na podstawie umowy zawartej z dysponentem domeny.
     
    Następnie należy opracować ciekawą graficznie i funkcjonalną stronę internetową. Najlepiej jeśli nie będzie zbyt skomplikowana i pozwoli nawet niezaawansowanemu internaucie poruszać się po niej bez trudu. W tym zakresie mogą nam pomóc podmioty, które zawodowo trudnią się tworzeniem stron i serwisów internetowych. Jeżeli kwestie organizacyjne zostały zakończone, warto przyjrzeć się regulacjom prawnym, które znajdują lub mogą znaleźć zastosowanie w związku z prowadzeniem działalności w Internecie.
     
    W przypadku prowadzenia działalności w sposób zorganizowany, ciągły oraz w sposób wskazujący na cel zarobkowy uzyskamy status przedsiębiorcy niezależnie od tego, czy działalność ta została formalnie zarejestrowana. Warto zatem dokonać czynności rejestracyjnych. Form organizacyjnych działalności gospodarczej jest wiele: od spółek, przez indywidualną działalność gospodarczą, po stowarzyszenia, spółdzielnie, fundacje i inne. Z pewnością uda się znaleźć wśród nich najbardziej odpowiednią.
     
    Jeżeli za pośrednictwem Internetu świadczone będą  usługi, niezbędne stanie się uwzględnienie wymogów wskazanych w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jednym z obowiązków internetowego usługodawcy jest opracowanie regulaminu świadczenia usług elektronicznych, który nieodpłatnie powinien zostać udostępniony usługobiorcy przed zawarciem umowy o świadczenie usług, a także – na jego żądanie – w taki sposób, który umożliwia mu pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą Internetu.
     
    Z kolei konieczność pozyskiwania w związku z prowadzeniem działalności danych osobowych klientów wymaga spełniania wymogów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, a nawet rejestracji zbioru danych osobowych w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych.  
     
    Przedsiębiorcy zainteresowani świadczeniem przez Internet usług chronionych, będą musieli natomiast spełnić warunki wskazane w ustawie z dnia 5 lipca 2002 r. o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym.
     
    Sprzedaż towarów lub świadczenie usług na rzecz konsumentów wymusza z kolei uwzględnienie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego. Ustawy te funkcjonują równolegle i nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków, w szczególności o charakterze informacyjnym. Każda z nich prezentuje inny katalog uprawnień konsumenta oraz warunków umożliwiających skorzystanie z przysługujących uprawnień. Do istotnych przywilejów konsumenta, związanych z dokonywaniem transakcji przez Internet, można zaliczyć prawo odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 10 dni od otrzymania towaru bez podania przyczyn. Niejednokrotnie termin ten wynosi trzy miesiące z uwagi na zaniedbania realizacji przez sprzedawców – przedsiębiorców obowiązków informacyjnych.
    Jeśli przyjęta do oznaczenia działalności nazwa lub znak graficzny (logo) uzyskają dużą zdolność odróżniającą i przyciągającą klientów, bez wątpienia staną się atrakcyjne rynkowo. W takiej sytuacji warto  zastanowić się nad rejestracją znaku towarowego, odpowiednio: słownego, graficznego lub słowno-graficznego w urzędzie patentowym. Rejestracja może mieć charakter krajowy, wspólnotowy lub międzynarodowy. Po jej dokonaniu dysponujemy wyłącznością w zakresie prawa używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na określonym obszarze.
     
    Warto zasygnalizować, że zależności od specyfiki prowadzonej działalności zastosowanie mogą znaleźć tylko niektóre ze wskazanych wyżej unormowań lub dodatkowo inne szczególne regulacje.
     
    Joanna Basińska
    Radca prawny w Kancelarii Prawniczej
    Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. z siedzibą w Poznaniu
    ***
    Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. to poznańska kancelaria, która od kilku lat działa również na terenie Warszawy. Kancelaria posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze przedsiębiorców. Jako jedna z nielicznych kancelarii specjalizuje się także w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów z działających w Internecie. 
    Joanna Basińska – radca prawny, absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 2007 roku ukończyła aplikację sądową. Absolwentka Podyplomowego Studium Prawa Własności Intelektualnej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Z kancelarią Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy związana od 2005 roku. Specjalizuje się w prawie nowych technologii, prawie własności intelektualnej w szczególności zagadnieniach prawa autorskiego oraz zwalczania nieuczciwej konkurencji, prawnych aspektach relacji przedsiębiorca – konsumenci.
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE