Konieczna jest działalność gospodarcza
Każda osoba, która chce zajmować się handlem w Internecie musi oczywiście zarejestrować działalność gospodarczą. Warto wiedzieć, że przedsiębiorca ma pełną swobodę wyboru formy tej działalności, bowiem przepisy nie narzucają żadnych ograniczeń w tej materii. E-sklep można więc prowadzić zarówno jako jednoosobowa firma, spółka jawna, czy też spółka akcyjna. Bardzo ważną kwestią jest wybór nazwy dla sklepu internetowego. Oczywiście trzeba sprawdzić, czy wybrana przez przedsiębiorcę nazwa nie narusza praw innego podmiotu gospodarczego. Jest to o tyle istotne, że wybór nazwy sklepu jest bardzo często związany z wyborem i zarejestrowaniem domeny internetowej. W większości przypadków domeny internetowe zawierają też nazwę sklepu lub nazwę przedsiębiorcy, który go prowadzi.
Logo sklepu
Niezmiernie istotnym elementem sklepu internetowego jest jego logo. W przypadku, gdy projektowaniem i programowaniem e-sklepu oraz stworzeniem jego logo zajmują się specjaliści, jego właściciel powinien również zadbać o to, aby przeszły na niego prawa do poszczególnych detali. W głównej mierze musi pamiętać o nabyciu autorskich praw majątkowych do logo sklepu.
Niezbędne informacje
Warto wiedzieć, że obowiązkiem osoby prowadzącej działalność w sieci jest zamieszczenie na swojej stronie internetowej wymaganych przez prawo informacji. Każdy przedsiębiorca, bez względu na formę prowadzenie działalności gospodarczej, musi więc podać co najmniej:
– pełną nazwę firmy lub swoje dane osobowe,
– numer NIP,
– siedzibę firmy i jej adres.
Jeżeli usługodawcą jest przedsiębiorca, podaje on również informacje dotyczące właściwego zezwolenia i organu zezwalającego, w razie gdy świadczenie usługi wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, takiego zezwolenia. W przypadku spółki handlowej konieczne jest podanie oznaczenia sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki oraz numeru pod którym spółka jest wpisana do rejestru a także wysokości kapitału zakładowego i kapitału wpłaconego (spółka komandytowo-akcyjna, spółka akcyjna) lub wysokości kapitału zakładowego, a dla spółki, której umowę zawarto przy wykorzystaniu wzorca umowy, do czasu pokrycia kapitału zakładowego, także informacji, że wymagane wkłady na kapitał zakładowy nie zostały wniesione (spółka z o.o.).
Regulamin e-sklepu
Obowiązkowym elementem strony www sklepu w sieci jest także jego regulamin. Regulamin sklepu internetowego musi określać w szczególności:
– rodzaj i zakres świadczonych usług,
– warunki świadczenia usług, w tym wymagania techniczne niezbędne do korzystania ze sklepu,
– warunki zawierania umów w e-sklepie,
– tryb postępowania reklamacyjnego.
Regulamin powinien być sformułowany jednoznacznie i w sposób zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść konsumenta. Przedsiębiorca powinien również pamiętać o tym, aby postanowienia regulaminu nie były sprzeczne z prawem oraz dobrymi obyczajami, rażąco naruszającymi interesy klienta.
Ochrona danych osobowych
Właściciel sklepu internetowego musi również dbać o należytą ochronę danych osobowych swoich klientów, w tym ich imion, nazwisk i adresów. W tym celu ma on obowiązek zgłoszenia zbioru danych osobowych klientów sklepu internetowego do rejestracji przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Musi on także informować klientów o celu przetwarzania ich danych osobowych. Należy pamiętać, że przedsiębiorca może zacząć przetwarzać takie dane dopiero po zgłoszeniu zbioru danych osobowych do GIODO. Brak takiego zgłoszenia powoduje odpowiedzialność karną.