Doręczanie pism sądowych i administracyjnych przedsiębiorcom będącym osobami fizycznymi
Ministerstwo proponuje, aby adres do doręczeń zawarty w CEIDG był adresem, na który doręczenie przedmiotowych pism będzie prawnie skuteczne. Oczywiście taka zmiana wymagać będzie również zmiany odpowiednich przepisów Kodeksu postępowania cywilnego i powiązania ustawy z art. 41§2 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Poszerzenie danych podlegających wpisowi do CEIDG
Po zmianach, do katalogu danych niezbędnych do dokonania wpisu w CEIDG ma być dodana nazwa skrócona, nazwa spółki cywilnej, informacja o tym, czy przedsiębiorca prowadzi działalność jedynie w formie spółki cywilnej a także numer telefonu. Co do numeru telefonu to przedsiębiorca będzie mógł wybrać, czy chce, aby numer był uwidoczniony w CEIDG, czy też ma być dostępny jedynie dla urzędów, na wypadek potrzeby kontaktu. Obok informacji o wykreśleniu z rejestru wpisowi ma podlegać również informacja o dacie zaprzestania działalności. Proponuje się również rozszerzenie listy wpisów dokonywanych z urzędu. Osoba, która złożyła wniosek o wpis do CEIDG ale nie rozpoczęła wykonywania działalności gospodarczej będzie miała możliwość rezygnacji z takiego wpisu.
Projekt zakłada wprowadzenie nowego przepisu, na mocy którego różne instytucje a w szczególności ZUS i urząd skarbowy, mogłyby przekazywać do CEIDG i zgłaszać do sprostowania/wykreślenia wpisów, które zawierają informacje niezgodne z ich rejestrami ale niepodlegające dopisywaniu z urzędu. Organy miałyby również uprawnienia do prostowania i poprawiania własnych błędów ale tylko w zakresie informacji i danych dopisywanych przez nie z urzędu, np. GUS w zakresie REGON a urząd skarbowy w kwestii numeru NIP.
Możliwość wykreślenie z CEIDG wpisów zmarłych przedsiębiorców bez decyzji Ministra Gospodarki
Zgodnie z projektem w przypadku śmierci przedsiębiorcy Minister Gospodarki, na podstawie uzyskanych dokumentów urzędowych (np. aktu zgonu) będzie dokonywał wykreślenia z CEIDG z urzędu, w drodze decyzji materialno-technicznej. To samo rozwiązanie przewiduje się dla wykreślenia z wpisu przedsiębiorcy, który nie wznowił wykonywania działalności gospodarczej przed upływem 24 miesięcy od jej zawieszenia.
Pozostałe propozycje
Gminy otrzymają możliwość uprawnienia do dokonywania sprostowań wpisów, które wprowadzają. Proponuje się również zmiany w zakresie udostępniania i publikowania danych o przedsiębiorcach przez CEIDG, między innymi poprzez umożliwianie wyszukiwania przedsiębiorców według równych kryteriów. Uproszczeniu i ujednoliceniu mają także ulec zasady uzyskiwania zaświadczeń z CEIDG.
Projekt zakłada również wprowadzenie rozwiązania dotyczącego dołączania do wpisu do CEIDG formularza ZUS ZUA i ZUS ZZA, co ma skrócić czas rejestracji zatrudnionych przez przedsiębiorcę pracowników.