Nowe przepisy pozwolą na złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) nie tylko za pomocą bezpiecznego e-podpisu, ale również innymi środkami komunikacji elektronicznej, np. zaufanym profilem na platformie ePUAP. Dodatkowo, jeżeli wniosek został złożony nieprawidłowo, system automatycznie poinformuje o tym wnioskodawcę, wskazując błędy. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej zostanie uruchomiona 1 lipca 2011 r. W ramach CEIDG powstanie również rejestr pełnomocnictw. Jego wprowadzenie było od dawna postulowane przez przedsiębiorców. Przepisy zniosą obowiązek posługiwania się osobnym pełnomocnictwem, jeśli fakt jego udzielenia został wcześniej uwidoczniony w CEIDG. To rozwiązanie będzie szczególnie przydatne dla pełnomocników występujących w sprawach swoich mocodawców drogą elektroniczną. Ponadto uprości to także kontakty między samymi przedsiębiorcami.
Zgodnie z nowymi przepisami, przedsiębiorca będzie mógł uzupełnić wniosek do CEIDG o oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem PIT. Do tej pory deklarację taką składano w urzędzie skarbowym. Przyszły przedsiębiorca, poza formą elektroniczną, nadal będzie miał możliwość złożenia wniosku o wpis do ewidencji w postaci papierowej. Dzięki projektowanym zmianom będzie miał możliwość przekazania go nie tylko w urzędzie gminy, ale także w urzędzie skarbowym. Niezależnie od miejsca zameldowania będzie mógł wybrać urząd, który przekaże jego wniosek do CEIDG.
Ponadto, Ministerstwo Gospodarki proponuje także usunięcie obowiązku uzyskiwania przez przedsiębiorcę zaświadczenia o wpisie do rejestru REGON. Rozwiązanie to będzie polegać na przyznaniu informacjom z rejestru REGON, publikowanych na stronie internetowej GUS, statusu formalnego. Dane te zastąpią obecne zaświadczenia.
Zmiany w ustawie zdecydowanie skrócą także oczekiwanie odpowiedzi na wniosek wysłany przez przedsiębiorcę do Pojedynczego Punktu Kontaktowego, który zgodnie z unijną dyrektywą usługową zapewnia dostęp do informacji dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej. Zamiast terminu „niezwłocznie” ustawodawca proponuje wprowadzenie obowiązku odpowiedzi w terminie 7 dni roboczych. W przypadku potrzeby konsultacji odpowiedzi z innymi organami, okres ten będzie wydłużany do 14 dni. Obecnie średni czas oczekiwania na odpowiedź Pojedynczego Punktu Kontaktowego wynosi 4 tygodnie.
W projekcie wprowadzono także zmiany w funkcjonowaniu instytucji zawieszenia działalności gospodarczej. Zapewnią one przedsiębiorcom zawieszającym działalność ciągłość okresów składkowych, od których zależy m.in. nabycie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych. Nowe rozwiązanie polegać będzie na umożliwieniu przedsiębiorcom zawieszenia działalności na określoną liczbę dni. Dodatkowo, przedsiębiorca będzie mógł zawiesić działalność z datą późniejszą niż dzień złożenia wniosku w urzędzie. Uregulowana zostanie również sytuacja prawna przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w różnych formach, a chcących zawiesić tylko jedną z nich. Obecnie funkcjonujące przepisy nie dają takiej możliwości.