- Reklama -
poniedziałek, 25 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesNadużycie pozycji rynkowej przez PKP CARGO

    Nadużycie pozycji rynkowej przez PKP CARGO

    Wyrok sądu dotyczy postępowania zakończonego przez Urząd w lipcu 2009 roku. Było ono prowadzone na wniosek spółki CTL Logistics – konkurenta PKP Cargo. Z materiałów zgromadzonych w toku prowadzonego wówczas postępowania wynikało, że PKP Cargo wykorzystuje swoją przewagę i narzuca części kontrahentów uciążliwe warunki współpracy. Spółka świadczy usługi przewozowe na zasadach ogólnych, czyli w oparciu o umowy przewozu zawierane bez dodatkowych warunków w kasach towarowych oraz na zasadach szczególnych, które wiążą się z oferowaniem kontrahentom atrakcyjnych upustów cenowych. Według deklaracji spółki każda z form współpracy jest dostępna dla wszystkich klientów na równych zasadach. Jednakże zgodnie z zasadami stosowanymi przez spółkę, przedsiębiorca uznany za konkurenta PKP Cargo w zakresie przewożonych przez siebie towarów może podpisać umowę jedynie na zasadach ogólnych. W konsekwencji część przedsiębiorców jest pozbawiona możliwości uczestniczenia w obrocie na znacznie korzystniejszych warunkach.

    Zasady stosowane przez PKP Cargo sprawiały, że kontrahenci zlecający przewóz na tej samej trasie, dokładnie takiej samej ilości takich samych towarów, wykorzystując także takie same rodzaje składów, mogą być traktowani niejednolicie. Jeśli bowiem jeden z tych podmiotów korzysta wyłącznie z usług PKP Cargo, a drugi dodatkowo przewozi jeszcze te towary we własnym zakresie, to pierwszy z nich uzyska większe korzyści niż drugi, pomimo, że koszty ponoszone przez PKP Cargo będą identyczne. Praktyka dominanta wymierzona była w jego konkurentów, czyli podmioty, które mogą potencjalnie ograniczyć jego pozycję rynkową, przejąć część klientów, a także wymusić swoją działalnością obniżenie cen usług przewozu.

     

    Prezes Urzędu stwierdziła wówczas, że PKP Cargo wykorzystuje swoją przewagę i narzuca części kontrahentów uciążliwe warunki współpracy. Za dyskryminowanie kontrahentów Prezes Urzędu nałożyła na spółkę ponad 60 mln zł kary oraz nakaz natychmiastowej zmiany praktyki. Spółka odwołała się od decyzji do sądu.

     

    W wydanej decyzji Urząd uznał, że PKP Cargo wykorzystywało swoją przewagę i narzucało części kontrahentom uciążliwe warunki współpracy. Spółka świadczyła usługi przewozowe na zasadach ogólnych oraz na zasadach szczególnych związanych z oferowaniem atrakcyjnych upustów cenowych. Jak ustalił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedsiębiorca uznany za konkurenta PKP Cargo w zakresie przewożonych towarów mógł podpisać umowę jedynie na zasadach ogólnych. W konsekwencji część przedsiębiorców była pozbawiona możliwości uczestniczenia w obrocie na znacznie korzystniejszych warunkach.

     

    W dniu 9 maja 2011 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK. W ogłoszonym wyroku sąd uwypuklił, że działanie spółki stanowiło praktykę ograniczającą konkurencję. Ponadto potwierdził zasadność nałożenia sankcji finansowej przez Urząd, a wysokość kary uznał za odpowiednią w stosunku do naruszenia przepisów. Działalność miała charakter celowy, dotyczyła szeregu podmiotów, prowadzona był w znacznej skali i w sposób umyślny.

     

    Zgodnie z prawem przedsiębiorca, wobec którego została wydana decyzja przez Prezesa UOKiK, może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji w Sądzie Apelacyjnym.

     

    www.SerwisPrawa.pl
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE