- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesObowiązaki związane z zarządzaniem nieruchomością

    Obowiązaki związane z zarządzaniem nieruchomością

    Zarządca nieruchomości musi przekazać dane w powiązaniu z lokalizacją, wiekiem budynku i jego stanem technicznym oraz powierzchnią użytkową lokalu i jego standardem, wynikające z umów najmu lokali mieszkalnych położonych w zarządzanych przez niego budynkach. Terminy i wzory opracowań zostały określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie określenia danych dotyczących czynszów najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego, położonych na obszarze gminy lub jego części (Dz. U. Nr 250, poz. 1873). Zgodnie z art. 2 tego rozporządzenia zarządcy nieruchomości muszą określić dane dotyczące czynszów według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia. Dane określane są za okresy półroczne danego roku kalendarzowego i przekazywane urzędowi gminy właściwemu ze względu na miejsce położenia nieruchomości, w terminie:

    • za pierwsze półrocze – do końca lipca danego roku;
    • za drugie półrocze – do końca stycznia roku następnego.

    Następnie gmina sporządza zestawienie danych dotyczących czynszów według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia i ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym w terminie do końca pierwszego kwartału roku następnego. Zgodnie z art. 4a ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów zestawienie to powinno uwzględniać wysokość czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu w powiązaniu z lokalizacją, wiekiem budynku i jego stanem technicznym oraz powierzchnią użytkową lokalu i jego standardem. Poza danymi przekazanymi przez zarządców nieruchomości gmina może również w zestawieniu wykorzystać dane własne, dane przekazane przez właścicieli i lokatorów oraz organizacje ich zrzeszające, a także dane pochodzące z innych źródeł.

    Zarządca nieruchomości, który nie wypełni obowiązku wynikającego z art. 186a ustawy o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy podlega odpowiedzialności zawodowej. Oznacza to, że wobec zarządcy mogą zostać orzeczone z tytułu odpowiedzialności zawodowej następujące kary dyscyplinarne:

    • upomnienie,
    • nagana,
    • zawieszenie licencji zawodowej na okres od 3 miesięcy do 1 roku,
    • pozbawienie licencji zawodowej z możliwością ponownego ubiegania się o jej nadanie,
    • pozbawienie licencji zawodowej z możliwością ubiegania się o ponowne jej nadanie po upływie 3 lat od dnia pozbawienia.

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE