-
w roku szkolnym 2009/2010 – dzieci 7- letnie urodzone w 2002 r. oraz dzieci 6-letnie urodzone między 1 stycznia 2003 r. a 30 kwietnia 2003 r.;
-
w roku szkolnym 2010/2011 – dzieci 7-letnie urodzone po 1 maja 2003 r. oraz dzieci 6-letnie urodzone między 1 stycznia 2004 r. a 31 sierpnia 2004 r.;
-
w roku szkolnym 2011/2012 – dzieci 7-letnie urodzone po 1 września 2004 r. oraz dzieci 6-letnie urodzone w 2005 r.;
-
od 1 września 2012 r. obowiązek szkolny obejmie wszystkie dzieci 6-letnie.
Ponadto projekt przewiduje, że od 1 września 2009 r. wszystkie dzieci 5-letnie będą mogły odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. Na gminy został nałożony obowiązek zapewnienia tej edukacji w przedszkolach lub oddziałach zorganizowanych przy szkołach podstawowych. Od 1 września 2010 r. prawo dzieci 5-letnich do rocznego przygotowania przedszkolnego zostanie przekształcone w obowiązek. W przypadku, gdy droga dziecka od przedszkola lub oddziału zorganizowanego przy szkole podstawowej będzie większa niż 3 km, gmina będzie zobligowana do zorganizowania bezpłatnego transportu oraz opieki podczas przewozu. Gmina będzie zwracać także koszt przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie będą zapewniać rodzice.
Przepisy jednoznacznie określają wiek dziecka, które może być przyjęte do przedszkola. Wychowaniem przedszkolnym będą objęte dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko ukończy 3 lata. Oznacza to, że od 1 września do przedszkola powinny być przyjmowane nie tylko dzieci, które ukończyły 3 lata i urodziły się przed 1 września, ale również te, które ukończą 3 lata po 1 września danego roku. Projekt nowelizacji zakłada także reformę programową wychowania przedszkolnego i szkolnego, ukierunkowaną na precyzyjny opis efektów kształcenia oraz zwiększenie autonomii szkół przy współtworzeniu tego procesu. Zaproponowano m.in. zmianę definicji podstawy programowej oraz odejście od propozycji standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów. Podstawa programowa kształcenia ogólnego będzie przesłanką do przeprowadzenia sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego. Odstąpiono od dotychczasowej praktyki wyznaczania przez ministra edukacji programów wychowania przedszkolnego i szkolnego, który będzie jedynie dopuszczał do użytku podręczniki. Zgodnie z nowymi przepisami, realizację wybranych przez nauczycieli programów nauczania będzie zatwierdzał dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną oraz radą rodziców. Będzie też podawał do publicznej wiadomości wybrane przez nauczycieli podręczniki, które będą obowiązywać od nowego roku szkolnego.