W stosunku do przedsięwzięć wymienionych w rozporządzeniu, przed ich realizacją, konieczne będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W uzasadnionych przypadkach niezbędne także będzie przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Nowe rozporządzenie wprowadza zmiany dotyczące przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Modyfikacje te polegają na ustanowieniu innych, niż dotychczas obowiązujące, progów i kryteriów, jeżeli parametry przedsięwzięcia „wpisują się” w określone progi i kryteria konieczne będzie, przed ich realizacją, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W rozporządzeniu zlikwidowano znaczną część „wyłączeń”. Ich usunięcie wymaga komentarza szczególnie w stosunku do inwestycji infrastrukturalnych o charakterze liniowym. Funkcjonujące dotychczas „wyłączenia” przy autostradach, drogach ekspresowych, innych drogach oraz liniach kolejowych wskazywały, że pewne rodzaje niewielkich samodzielnie realizowanych przedsięwzięć wchodzące w ich skład – np. przepusty, kładki itp. nie wymagają uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W nowym rozporządzeniu „wyłączeń” tych nie ujęto. Jednakże nie oznacza to, że przed realizacją tych drobnych przedsięwzięć wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Te niewielkie inwestycje, które nie stanowią samodzielnie dróg czy linii kolejowych nie podlegają obowiązkom wynikającym z prawa regulującego system ocen oddziaływania na środowisko.
Rozporządzenie spowoduje korzystne dla inwestorów zmiany, jeśli chodzi np. o infrastrukturę taką jak drogi czy sieci kanalizacyjne. Dzięki nowym przepisom możliwa będzie sprawniejsza absorpcja środków finansowych przez beneficjentów zamierzających realizować projekty, w skład których wchodzą przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Jak powiedział minister Andrzej Kraszewski: „Rozporządzenie jest zapisem pewnego kompromisu pomiędzy interesem inwestora, który chce sprawnie i tanio zrealizować inwestycje a interesem środowiska, które musi podlegać ochronie. O ten kompromis nie było łatwo i jestem przekonany, że jest możliwy jest rozwój gospodarczy z poszanowaniem środowiska przyrodniczego i społecznego.”.
Zmiana dotychczas obowiązującego rozporządzenia podyktowana jest przede wszystkim koniecznością wypełnienia ustawowej delegacji do jego wydania, zawartej w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska stwierdził, że „Opracowany dokument wprowadza rozwiązania zgodne z wymaganiami prawa unijnego i oczekiwaniami Komisji Europejskiej. Ponadto zamyka proces zmian krajowego systemu ocen oddziaływania na środowisko rozpoczęty pod koniec 2008 roku. Doprecyzowanie przepisów w tym zakresie to także skuteczniejsza ochrona środowiska.”.
Ponadto, nowe rozporządzenie uwzględnienia postulaty Komisji Europejskiej w odniesieniu do implementacji dyrektywy w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne. W poprzednim rozporządzeniu zastosowane progi nie obejmowały wszystkich przedsięwzięć, które mogły w sposób znaczący oddziaływać na środowisko, tym samym przedsięwzięcia te nie były dotąd uwzględnione w krajowym systemie prawnym, natomiast prawo unijne wymaga w stosunku do nich stosowania procedur środowiskowych.