Czym jest rekompensata i kiedy przysługuje?
Rekompensata to stała kwota pieniężna która przysługuje wierzycielowi w stosunku do dłużnika, jeżeli pozostaje w opóźnieniu ze spełnieniem świadczenia. Jej zastosowanie może być dotkliwe dla klienta, ale służy zdyscyplinowaniu dłużnika do dokonywania wpłat w terminie.
Wierzyciel może domagać się zapłaty zryczałtowanej rekompensaty, jeżeli spełnione zostały warunki do naliczania odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych. Przypomnijmy, że odsetki za opóźnienie należą się od dnia wymagalności roszczenia, czyli od dnia kiedy termin płatności minął. Oznacza to, że również od tego dnia wierzyciel może żądać rekompensaty.
Co ważne, świadczenie przysługuje bez wezwania, więc jest należne z mocy samego prawa, to znaczy że domagając się zapłaty od dłużnika możemy od razu domagać się zapłaty również kwoty rekompensaty.
Jaka jest wysokość rekompensaty?
Przepisy określają kwotę w stałej wysokości tj.:
- 40 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego nie przekracza 5000 złotych;
- 70 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego jest wyższa niż 5000 złotych, ale niższa niż 50 000 złotych;
- 100 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego jest równa lub wyższa od 50 000 złotych.
Wskazaną kwotę w euro powinno się przeliczyć na złotówki. Równowartość kwoty rekompensatyjest ustalana przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie pieniężne stało się wymagalne.
Przykładowo: Kwota zadłużenia wynosi 7000 zł, termin zapłaty upłynął 1 lutego 2022 r., zatem od dnia 2 lutego 2022 r. będziemy mogli domagać się od dłużnika dodatkowo zapłaty 70 euro kwoty rekompensaty. Wartość kursu średniego euro należy odczytać z ostatniego dnia stycznia 2022 r. w tym przykładzie będzie ona wynosiła: 4,50 zł, zatem kwota rekompensaty do zapłaty wyniesie … (70 x 4,52 = …).
Dodatkowe informacje.
Rekompensata przysługuje jednorazowo od jednego długu(z jednej transakcji) i nie może zostać zbyta na rzecz innej osoby. Ma bowiem pełnić funkcję kompensacyjną (zadośćuczynić wierzycielowi za trudy) oraz prewencyjną (zmobilizować dłużnika do płacenia w terminie).
Nadto, poza wskazaną rekompensatą, Ustawa przyznaje wierzycielowi uprawnienie do dochodzenia zwrotu kosztów odzyskiwania należności przewyższających wartość rekompensaty, czyli swoiste odszkodowanie.
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą który boryka się z problemem terminowych płatności od swoich klientów to dobrym pomysłem będzie skorzystanie z usług profesjonalnej pomocy specjalistów od monitorowania płatności i windykacji.
System VIBIL dostarczany i obsługiwany przez zespół specjalistów i prawników z Grupy Kreos spełnia profesjonalne wymagania, ułatwia przedsiębiorcom dochodzenie zapłaty od dłużników z wykorzystaniem uprawnień przewidzianych Ustawą o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.