W ubiegłym roku funkcjonowało w Polsce ponad 42,5 tysiąca placówek franczyzowych, czyli o 5,3 tys. więcej niż w roku 2010. Prognozy na rok 2012 również są optymistyczne, liczba systemów franczyzowych będzie stale rosnąć. Rok temu największą dynamikę przyrostu nowych placówek franczyzowych odnotowano w branży spożywczej. Dużą popularnością cieszyły się też biura doradztwa prawnego i gospodarczego oraz agencje pośrednictwa nieruchomości. Co ciekawe, aż 75 proc. firm franczyzowych działających w Polsce to systemy rodzime.Na rynku działa mnóstwo placówek o charakterze franczyzowym, co automatycznie generuje dużą konkurencyjność. Z tego powodu coraz ważniejsza staje się umiejętność wyróżnienia się na tle innych. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się też na inwestycję w branżę lingwistyczną. Największe szanse na sukces mają szkoły językowe, które stosują nieszablonowe rozwiązania, wyróżniając się na tle innych placówek atrakcyjnym programem.
– Rynek usług językowych cechuje się bardzo dużą konkurencyjnością. Aby odnieść sukces należy stosować się do unikalnych, innowacyjnych rozwiązań. Nasze szkoły wykorzystują w realizacji zajęć kontekst baśniowy, który z założenia jest bliski dziecku, tym samym więc zachęca je do efektywnej nauki. Dzieci uczą się komunikowania pełnymi zdaniami oraz przygotowują się do komunikacji w naturalnym środowisku językowym już we wczesnej fazie nauki. Placówki językowe przystosowane do potrzeb najmłodszych dzieci w wieku od lat 3 wypełniają rentowną niszę na rynku usług edukacyjnych.– wyjaśnia Monika Ferreira, Właściciel Dyrektor Zarządzająca MAŁA LINGUA & LINGUA TEENS SPACE, sieci szkół języków obcych dla dzieci i młodzieży rozwijanych poprzez franczyzę i sprzedaż licencji.
Ponadto, warto wziąć pod uwagę termin wdrożenia odpowiednich działań. Niektóre branże cieszą się sezonowo wzmożona popularnością. Wrzesień jest związany z powrotem do szkoły, dlatego też wszystkie placówki związane z edukacją, a więc także szkoły językowe właśnie wtedy mogą pozyskać jak największą ilość klientów.
– Decyzja o inwestycji w branży językowej powinna zapaść odpowiednio wcześnie, tak by uruchomienie placówki nastąpiło tuż przed nowym rokiem szkolnym. W tym czasie najwięcej uczniów i rodziców poszukuje lekcji języków obcych. Ponadto, rodzice z reguły nie zmieniają dzieciom miejsc zajęć dodatkowych w ciągu roku szkolnego, pozostając lojalnym wybranym we wrześniu placówkom. Najlepiej podjąć tę decyzję w miesiącach wiosennych, aby realizując działania marketingowe i PR, odpowiednio przygotować rynek lokalny na nową, innowacyjną ofertę zajęć językowych dla dzieci.– dodaje Monika Ferreira.
Opracowanie autorskich pomysłów na biznes jest czasochłonne i wymaga dużych wkładów finansowych. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na wykorzystanie sprawdzonych już koncepcji. Warto więc przemyśleć decyzję o inwestycji franczyzowej czy zakupie licencji odpowiednio wcześnie, aby wystartować z własną działalnością gospodarczą w jak najbardziej korzystnym terminie.
Iwona Suwara