Spis treści
W znaczący sposób skrócenie czasu oczekiwania na rozpoczęcie działalności gospodarczej i uproszczenie reguł działania „jednego okienka" to niewątpliwie najważniejsze cele wprowadzonych zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym i niektórych innych ustaw. Od początku grudnia obowiązują regulacje, które mają usprawnić przyszłym przedsiębiorcom rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej. Umożliwia to wdrożenie systemu informatycznego, który integruje rejestry prowadzone przez Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Finansów, Główny Urząd Statystyczny oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych można szybciej rozpocząć działalność gospodarczą.
Na skutek wejścia w życie nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i niektórych innych ustaw podmiot podlegający wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego będzie mógł faktycznie podjąć działalność, np. gospodarczą – niezwłocznie po dokonaniu wpisu w KRS. To tylko jeden z przykładów tworzenia nowoczesnej administracji podatkowej, która wykorzystuje nowe możliwości techniczne do ograniczania formalności do niezbędnego minimum.
W myśl nowych przepisów, dane objęte treścią wpisu w KRS stanowią równocześnie podstawę do uzyskania wpisu w ewidencjach i rejestrach prowadzonych przez organy administracji publicznej. Od 1 grudnia 2014 r. normą jest automatyczna wymiana danych między systemami teleinformatycznymi KRS i tych organów. W związku z tym bezpośrednio po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym i po jego każdorazowej zmianie zaktualizowany zostanie odpowiedni wpis w ewidencji, bądź rejestrze prowadzonym przez organ. Wprowadzone rozwiązania pozwolą na usunięcie dotychczasowych wad związanych z działaniem tzw. „jednego okienka", jakie były zgłaszane między innymi przez przedsiębiorców. Chodziło przede wszystkim o obowiązek powielania tych samych informacji w formularzach wniosków kierowanych odrębnie do różnych organów, choć składanych w jednym miejscu. Dzięki temu usprawniono działanie sądów rejestrowych, które nie będą musiały gromadzić kierowanej do organów administracji publicznej dokumentacji z danymi podmiotów, aby przekazać je właściwym organom.
Procedura nadania numeru NIP i REGON
Przekazywanie danych „z automatu” wiąże się niewątpliwie ze znacznym przyspieszeniem procedur nadawania identyfikatora podatkowego NIP oraz numeru identyfikacyjnego REGON. Będzie się to działo na podstawie danych przekazanych z bazy danych Krajowego Rejestru Sądowego do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i rejestru Głównego Urzędu Statystycznego. Co więcej, należy wskazać, że numery te będą przyznawane już w dniu dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, co oznacza przyspieszenie aż o około 17 dni czasu oczekiwania przez podmiot na możliwość rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej.
Dane uzupełniające na formularzu NIP-8
W ramach omawianej nowelizacji ustawy opracowano także wspólny formularz zgłoszeniowy z pakietem danych uzupełniających na potrzeby wszystkich ewidencji/rejestrów objętych zasadą tak zwanego „jednego okienka". Dane te, których nie trzeba ujawniać w Krajowym Rejestrze Sądowym, lub po prostu są nieznane w momencie wpisu do niego (np. numer rachunku bankowego), ale które jednocześnie są konieczne do przedstawienia np. w urzędzie skarbowym czy Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych będą zamieszczane przez przedsiębiorców na jednym formularzu i składane w ciągu 21 dni od wpisu w urzędzie skarbowym, który przekaże je Głównego Urzędu Statystycznego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Należy nadmienić, że składanie danych uzupełniających w formie papierowej lub elektronicznej nie będzie wstrzymywać rozpoczęcia przez podmiot działalności, w tym gospodarczej
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. 2014 poz. 1161)