- Reklama -
czwartek, 28 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesSmsowe pułapki potwierdzone przez SOKiK

    Smsowe pułapki potwierdzone przez SOKiK

    Dwie decyzje Prezes Urzędu dot. konkursów smsowych potwierdził w ostatnim czasie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pierwszy wyrok sądu dotyczy telewizyjnego konkursu smsowego Serialowe kody wymień na nagrody organizowanego przez spółkę Mobile Format (decyzja z czerwca 2011 r.), drugi, spółki InternetQ i konkursu Pusty SMS (decyzja z grudnia 2010 r.).

    Wątpliwości Urzędu wzbudziło m.in. hasło promujące telewizyjny konkurs smsowy organizowany przez spółkę Mobile Formats. Urząd przeanalizował wówczas m.in. regulamin loterii, wzory komunikatów tekstowych wysyłanych konsumentom, a także reklamy telewizyjne i prasowe promujące konkurs. Prezes UOKiK uznała, że na podstawie komunikatu …loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów spółka mogła zwiększyć zaufanie potencjalnych uczestników loterii do reklamowanego konkursu. Zdaniem Urzędu, przeciętny konsument miał prawo sądzić, że loteria podlega specjalnej kontroli Ministerstwa Finansów, a przez to jest bezpieczniejsza i uczciwsza niż inne. Prezes Urzędu uznała, że spółka Mobile Formats wprowadzała konsumentów w błąd i nałożyła na nią kary pieniężne za stosowane praktyki w łącznej wysokości 85 058 zł.

    Spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i odwołała się od decyzji. 20 marca 2013 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił stanowisko Prezes UOKiK i uznał, że przedsiębiorca stosował zarzucane mu praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Sąd podkreślił, że przekaz wynikający z emitowanych reklam i komunikatów smsowych mógł wprowadzić przeciętnego konsumenta w błąd, zniekształcając w istotny sposób jego zachowania rynkowe.

    Drugi wyrok dotyczy spółki InternetQ – organizatora konkursu Pusty SMS. Urząd w 2010 r. przeanalizował m.in. regulamin konkursu, wzory smsów przesyłanych konsumentom w ramach loterii, listę laureatów oraz nagród, które otrzymali, a także treść reklam telewizyjnych i prasowych. Zastrzeżenia wzbudziła treść komunikatów, które otrzymywali konsumenci. Jednoznacznie bowiem sugerowały one, że otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty sms. Wysłanie takiej wiadomości gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie przyznanie nagrody. Niezgodne z prawem jest wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu smsa, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy nie jest to prawdą. Prezes Urzędu stwierdziła, że spółka Internetq Poland stosowała zakazaną tzw. agresywną praktykę rynkową i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 499 650 zł.

    Spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który 23 stycznia 2013 r. potwierdził decyzję Prezes UOKiK, w tym również wysokość nałożonej kary.

    Konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd uzyskają bezpłatną pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, u rzeczników konsumentów lub w Federacji Konsumentów pod numerem infolinii 800 007 707. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE