Przepisy obowiązujące od 6 października nie będą jednak miały zastosowania w przypadku skargi o wznowienie postępowania, a także w przypadku skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocności orzeczenia. Zdaniem ekspertów ustawodawca zapomniał o ujednoliceniu reguł doręczania pism, które usprawniłyby procedury również w sprawach karnych, administracyjnych i podatkowych. Rezultatem niedopatrzenia ustawodawcy mogą być problemy obywateli, którzy będą się czuć zagubieni – w zależności od tego, przed jakim sądem stają.
Należy podkreślić, iż nowe przepisy nie będą dobrze spełniać swojej roli, jeśli nie zostanie zmodyfikowane rozporządzenie ministra sprawiedliwości z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie szczegółowego trybu doręczenia pism sądowych przez pocztę w postępowaniu cywilnym. W opinii prawników, należy sprecyzować okres, na jaki pismo będzie przebywać w skrytce pocztowej. Warto również uwypuklić fakt, iż przesyła zostanie złożona w placówce pocztowej operatora publicznego, a nie w skrytce pocztowej adresata. Jest to jednoznaczne z tym, że za datę doręczenia pisma uważa się datę pozostawienia pisma w miejscu doręczenia, czyli na poczcie, datę odbioru pisma przez adresata lub po 14 dniach po podwójnym awizowaniu.
Doręczenie pisma sądowego powoduje poważne konsekwencje oraz gwarantuje zapoznanie się z jego treścią. Od momentu prawidłowego doręczenia zaczynają upływać ważne terminy takie jak np. opłacenie kosztów sądowych, złożenie apelacji bądź skargi. W ramach różnego postępowania skutki doręczenia pisma są takie same, jedynie rygory niezachowania terminów są inne. Przykładowo, jeśli świadek w postępowaniu cywilnym nie stawi się – grozi mu grzywna, a w przypadku postępowania karnego – skutki są o wiele bardziej dotkliwe, czyli przymusowe doprowadzenie i zatrzymanie.
Procedura cywilna nie przewiduje jednak doręczenia za pośrednictwem komunikacji elektronicznej, czyli np. poczty e-mailowej. Natomiast procedura administracyjna oraz karna przewiduje takie rozwiązanie. W przypadku postępowania administracyjnego doręczenie jest skuteczne pod warunkiem, że w terminie siedmiu dni od dnia wysłania pisma organ administracji otrzyma potwierdzenie doręczenia pisma.
Natomiast jeśli chodzi o procedurę podatkową, to w niej obowiązują podobne regulacje jak w postępowaniu cywilnym oraz karnym. Organ podatkowy doręcza pisma osobom fizycznym w ich mieszkaniu bądź też miejscu pracy. W przypadku, gdy jest to niemożliwe doręczenie pisma następuje w każdym miejscy, gdzie się adresata zastanie – za pokwitowaniem przez pocztę, swoich pracowników albo też przez osoby uprawnione. W sytuacji gdy organem podatkowym jest wójt czy też prezydent miasta (burmistrz) – pisma może doręczyć sołtys.
Internetowa Kancelaria Prawna
www.SerwisPrawa.pl