Zgodnie z art. 13 osoby zagraniczne z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na takich samych zasadach jak obywatele polscy.
Oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.
Ustawa nakłada także obowiązek ustanowienia przez przedsiębiorcę zagranicznego osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy. Założenie oddziału nie wymaga sporządzania statutu ani zgromadzenia kapitału zakładowego. Przed podjęciem działalności oddział musi zostać zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Niezależnie od obowiązków określonych w przepisach o KRS przedsiębiorca zagraniczny jest obowiązany:
- podać imię i nazwisko oraz adres na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego oraz dołączyć poświadczony notarialnie wzór podpisu tej osoby,
- jeżeli działa na podstawie aktu założycielskiego, umowy lub statutu – złożyć ich odpisy do akt rejestrowych oddziału wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski,
- jeżeli istnieje lub wykonuje działalność na podstawie wpisu do rejestru – złożyć do akt rejestrowych oddziału odpis z tego rejestru wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
Nazwa oddziału musi się składać z oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej przedsiębiorcy. Należy dodać także wyrazy: „oddział w Polsce”. Dla oddziału musi być prowadzona oddzielna rachunkowość w języku polskim. Za zobowiązania oddziału odpowiada bez ograniczeń przedsiębiorca zagraniczny całym swoim majątkiem obecnym i przyszłym. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że oddział będzie posiadał wyodrębnione środki finansowe przeznaczone na swoją działalność. Przedsiębiorca może założyć kilka oddziałów na terenie Polski.
Przedstawicielstwo ma znacznie węższy zakres działalności w porównaniu z oddziałem.
Może się ono zajmować jedynie reklamą oraz promocją przedsiębiorcy zagranicznego. Przedstawicielstwa mogą być tworzone również przez organizacje powołane do promocji gospodarczej państwa, z którego pochodzą. Podmiot założycielski nie musi więc mieć statusu przedsiębiorców. Utworzenie przedstawicielstwa wymaga wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych prowadzonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Osoba posiadająca pełnomocnictwo przedsiębiorcy zagranicznego i reprezentująca go w Polsce musi być zatrudniona w przedstawicielstwie. Za zobowiązania tego podmiotu odpowiada bez ograniczeń przedsiębiorca całym swoim majątkiem obecnym i przyszłym. Na terenie Polski może działać tylko jedno przedstawicielstwo danej osoby zagranicznej. Jego nazwa musi składać się z nazwy przedsiębiorcy zagranicznego, przetłumaczonej na język polski formy prawnej przedsiębiorcy oraz słów: „przedstawicielstwo w Polsce”. Istnieje obowiązek prowadzenia oddzielnej rachunkowości w języku polskim i w polskiej walucie. Utworzenie przedstawicielstwa wymaga wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, prowadzonego przez ministra gospodarki.
Wniosek dotyczący wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych powinien zawierać:
- nazwę, siedzibę (adres) i formę prawną przedsiębiorcy tworzącego przedstawicielstwo,
- przedmiot działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego,
- imię, nazwisko oraz adres na terytorium Polski osoby upoważnionej w przedstawicielstwie do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego,
- adres przedstawicielstwa na terytorium Polski
Do wniosku o dokonanie wpisu do rejestru należy dołączyć:
- jeżeli przedsiębiorca zagraniczny działa na podstawie aktu założycielskiego, umowy lub statutu – odpis tego dokumentu,
- jeżeli przedsiębiorca zagraniczny istnieje lub wykonuje działalność na podstawie wpisu do rejestru – odpis z tego rejestru,
- oświadczenie przedsiębiorcy zagranicznego o ustanowieniu przedstawicielstwa na terytorium Polski,
- dokument potwierdzający tytuł prawny przedsiębiorcy zagranicznego do lokalu (nieruchomości), w którym działalność będzie wykonywana.
Dokumenty sporządzone w języku obcym należy przedstawić wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
Istnienie oddziału i przedstawicielstwa zależy od istnienia zagranicznego przedsiębiorcy.
Jeżeli dojdzie do jego likwidacji, należy przeprowadzić, na podstawie przepisów prawa polskiego likwidację oddziału bądź przedstawicielstwa.