Wpis danych do CEIDG jest obowiązkowy dla każdego przedsiębiorcy. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej szczegółowo określa zakres danych, które powinny znaleźć się w takim zestawieniu. Skupmy się jednak na kwestii wykreślenia powyższych informacji – następuje to w związku z zakończeniem wykonywanej działalności.
- gdy prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę;
- wpisania do rejestru przedsiębiorców jednoosobowej spółki kapitałowej powstałej wskutek przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą;
- stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej;
- niezłożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej przed upływem okresu 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
- niezłożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej od dnia następującego po dniu, do którego przedsiębiorca zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie art. 14a ust. 1d (zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na okres do 3 lat w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem);
- utraty przez przedsiębiorcę uprawnień do wykonywania działalności gospodarczej przysługujących na podstawie art. 13 ust. 1 albo ust. 2 (wykonywanie działalności gospodarczej przez osoby zagraniczne);
- gdy został dokonany z naruszeniem prawa.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż trwałe zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej powoduje konieczność złożenia wniosku o wykreślenie wpisu z CEIDG – w terminie 7 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.
- on-line – jeśli twój wpis został już przeniesiony do CEIDG, przy użyciu podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo podpisem osobistym, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych, albo w inny sposób akceptowany przez system CEIDG umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas jego złożenia,
- w urzędzie gminy – osobiście lub listem poleconym (w przypadku przesłania wniosku listem poleconym powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, potwierdzonym przez notariusza).
Jeśli wniosek o wpis do CEIDG będzie niepoprawny to:
- gdy został złożony on-line – system CEIDG poinformuje niezwłocznie o niepoprawności wniosku,
- gdy został złożony w urzędzie gminy – organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych.