Zgodnie z art. 1 rozporządzenia Rada do Spraw Muzeów przy ministrze właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ma wyrażać swoje opinie na temat zagadnień polskiego muzealnictwa o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym, projektu budżetu w zakresie muzealnictwa, w części, w której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz projektów aktów normatywnych dotyczących muzeów. Ponadto ma wyrażać swoje zdanie na temat innych zagadnień, przedkładanych pod jej obrady przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, Przewodniczącego Rady lub na wniosek 1/3 członków Rady. Z art. 1 wykreślono zadanie wyrażania swojej opinii na temat „wniosków o dotacje celowe na działalność muzeum’, co stanowiło ust. 5 art. 1 w poprzednio obowiązującym rozporządzeniu.
Według nowej regulacji to minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ma wskazać kandydatów na członków Rady spośród osób wyróżniających się wiedzą merytoryczną, osiągnięciami zawodowymi oraz dorobkiem w zakresie muzealnictwa. Wybory do Rady do Spraw Muzeów są dwustopniowe. Pierwszym etapem jest rejestracja przez każde muzeum swojego wydelegowanego jednego przedstawiciela na zjazd muzeów rejestrowanych. Przedstawiciel ten musi zostać wybrany na zwołanym przez dyrektora muzeum zebraniu muzealników zatrudnionych w muzeum. Podczas drugiego etapu zjazd muzeów rejestrowanych wybiera w głosowaniu tajnym – ze swego grona kandydatów na członków Rady – którzy wyróżniają się wiedzą merytoryczną, osiągnięciami zawodowymi oraz dorobkiem w zakresie muzealnictwa. Zjazd muzeów rejestrowanych zwołuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Zwołanie zjazdu może nastąpić nie później niż 3 miesiące przed upływem kadencji Rady.
Członkowie Rady powoływani będą przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w drodze decyzji. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, jednak nie później niż w 3 tygodnie po powołaniu wszystkich członków. Natomiast Przewodniczącego Rady wybiera Rada spośród swoich członków podczas głosowania. Głosowaniu to jest tajne i odbywa się na pierwszym posiedzeniu Rady. Członkowie Rady głosując na Przewodniczącego powinni kierować się przy jego wyborze wybitnymi osiągnięciami zawodowymi lub naukowymi w zakresie muzealnictwa.