Składka taka sama dla kobiety i mężczyzny
Do tej pory zakłady ubezpieczeń, na podstawie art. 18a Ustawy o działalności ubezpieczeniowej, mogły proporcjonalnie różnicować składki i świadczenia poszczególnych osób ze względu na płeć. Różnicowanie wynikało z posiadanych przez zakłady ubezpieczeń danych aktuarialnych i statystycznych. Z tej możliwości ubezpieczyciele korzystali dość powszechnie co powodowało, iż mężczyźni, będący w tej samej grupie wiekowej i ubezpieczający się na tę samą sumę ubezpieczenia, płacili znacznie większe składki niż kobiety.
W nowelizacji zaproponowano regulację, która wyrażałaby normę zawartą w art. 5 ust. 1 dyrektywy 2004/113/WE, zakazującą różnicowania składek ubezpieczeniowych i świadczeń poszczególnych osób w przypadku użycia kryterium płci w kalkulowaniu składek i świadczeń do celów ubezpieczenia i związanych usług finansowych. Zgodnie z propozycją nowego brzmienia art. 18a, zastosowanie przez zakład ubezpieczeń kryterium płci w kalkulowaniu składek ubezpieczeniowych i świadczeń nie może prowadzić do różnicowania składek ubezpieczeniowych i świadczeń poszczególnych osób. Jak podkreślają projektodawcy, z jednej strony ma to wyrazić wprost zakaz różnicowania składek ubezpieczeniowych i świadczeń ze względu na płeć, a z drugiej strony umożliwić zakładom ubezpieczeń zastosowanie kryterium płci w kalkulowaniu składek ubezpieczeniowych i świadczeń, oczywiście pod warunkiem, że nie będzie to prowadziło do różnicowania składek ubezpieczeniowych i świadczeń poszczególnych osób. Zgodnie ze zmianami do stosunków z umów ubezpieczenia zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe.
Sejm skreślił, Senat przywrócił zakaz różnicowania ze względu na ciążę i macierzyństwo
Nowelizując Ustawę o działalności ubezpieczeniowej posłowie najpierw skreślili kolejny artykuł 18b, który zakazywał różnicowania składek ubezpieczeniowych i i związanych z nimi usług finansowych ze względu na ciążę i macierzyństwo. Przepis ten obowiązuje od kilku lat. Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm zmiany postanowił jednak przywrócić z powrotem przedmiotowy artykuł i zostawić przepis, który zakazuje stosowania jako kryterium wysokości składki tego, czy kobieta jest w ciąży i czy posiada dzieci. Senatorowie wzięli pod rozwagę, że wynikający z art. 5 ust. 3 dyrektywy Rady 2004/113/WE z dnia 13 grudnia 2004r. wprowadzającej w życie zasadę równego traktowania mężczyzn i kobiet w zakresie dostępu do towarów i usług oraz dostarczania towarów i usług, zakaz różnicowania świadczeń z ubezpieczenia z powodu ciąży i macierzyństwa, nie był przedmiotem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 1 marca 2011 r. w sprawie C-236/09 Test-Achats. Zdaniem senatorów, uchylenie w/w artykułu mogłoby również prowadzić do wątpliwości interpretacyjnych. Za przyjęciem senackich poprawek opowiedziała się także Sejmowa Komisja Finansów Publicznych.
Zmiana wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.