Spis treści
Kontrowersyjny przepis
Obowiązujący do tej pory art. 10 ust.1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną zakazywał przesyłania niezamówionej informacji handlowej (czyli tzw. spamu) skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Niestety przepis nie wskazywał dokładnie o jakiego odbiorcę chodzi i przez to budził wiele kontrowersji. Nie było bowiem wiadomo, czy dotyczy to tylko osób fizycznych, czy również osób prawnych.
Co po zmianach?
W związku z powyższymi wątpliwościami twórcy nowelizacji postanowili również dokonać zmian w/w przepisu poprzez jednoznaczne wskazanie, iż przedmiotowy zakaz dotyczy wyłącznie odbiorców będących osobami fizycznymi. Według twórców zmian ma to na celu ograniczenie regulacji do osób fizycznych, a jednocześnie umożliwienie kontaktów dwustronnie profesjonalnych-biznesowych, które w chwili obecnej, ze względu na problemy interpretacyjne odnośnie uprzedniej zgody profesjonalnego podmiotu na przesłanie informacji handlowej poprzez zamieszczenie adresu poczty elektronicznej na stronie internetowej, są utrudnione. Odmienne zdanie na ten temat mają jednak firmy, w tym również firmy marketingowe. Nowe uregulowanie oznacza bowiem, że będzie możliwe wysyłanie dowolnej informacji handlowej na e-maile firmowe umieszczone na stronie internetowej przedsiębiorstwa i nie będzie to traktowane jako prawnie zakazany spam. Przedstawiciele branży przewidują, że nadmierna ilość niezamawianych i niepotrzebnych ofert może przeciążać serwery pocztowe. Aby temu zapobiec firmy będą zastępować firmowe adresy e-mailowe adresami e-mailowymi do konkretnych pracowników. Poza tym przedmiotowa zmiana może odbić się negatywnie na skuteczności kampanii e-mailingowych. Twórcy nowelizacji podkreślali jednak, iż odpowiedni poziom ochrony podmiotów innych niż osoby fizyczne gwarantuje art. 172 Ustawy z dnia 16 lipca 2004r. Prawo telekomunikacyjne Dz. U. z 2004r., Nr, poz. 171 ze zm.), który zakazuje wykorzystywania automatycznych systemów wywołujących (bez ludzkiej ingerencji, o masowym charakterze) do celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Przepis ten w wystarczający sposób chroni zatem podmioty inne niż osoby fizyczne przed zjawiskiem masowego przesyłania informacji handlowych. Dodatkowo domniemanie wyrażenia zgody przez umieszczenie adresu przedsiębiorcy na stronie internetowej jest niemożliwe ze względu na brzmienie art. 174 przedmiotowej ustawy, zgodnie z którym zgoda:
– nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści,
– może być wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika,
– może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.