- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesZakładanie działalności gospodarczej - wniosek do CEIDG

    Zakładanie działalności gospodarczej – wniosek do CEIDG

    Razem z wnioskiem o wpis do CEIDG należy złożyć oświadczenie o braku orzeczonych – wobec osoby, której wpis dotyczy – zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Procedura zgłoszenia działalności gospodarczej do CEIDG jest wolna od opłat.

    Wnioskodawca może we wniosku o wpis do CEIDG określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień, w którym został złożony wniosek. Data rozpoczęcia działalności gospodarczej nie może być wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku o wpis do CEIDG.

    Warto wiedzieć, że numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w CEIDG jest numer identyfikacji podatkowej (NIP). W przypadku, gdy wnioskodawca nie posiada, bądź nie pamięta swojego NIP powinien we wniosku o wpis do CEIDG zaznaczyć rubrykę "Nie posiadam numeru NIP". Po zarejestrowaniu działalności gospodarczej – w przypadku osoby, która nie posiadała numeru NIP – zostanie on nadany, natomiast jeśli osoba składająca wniosek nie pamiętała numeru NIP – zostanie on zweryfikowany i umieszczony we wpisie przedsiębiorcy w CEIDG automatycznie. Dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą numerem identyfikacyjnym w CEIDG oraz właściwym identyfikatorem we wszelkich kontaktach z administracją podatkową jest numer NIP.

    Osoba fizyczna, która chce zarejestrować działalność gospodarczą może wybrać jeden z trybów postępowania:
    1) zalogowanie się do CEIDG (przy pierwszym logowaniu należy założyć konto i aktywować je po otrzymaniu potwierdzenia mailowego), wypełnienie wniosku on-line i złożenie (podpisanie) go elektronicznie,
    2) bez logowania się do CEIDG, przygotowanie wniosku on-line i podpisanie go w dowolnej gminie (zapamiętaj nr wniosku),
    3) pobranie wniosku i następnie złożenie go w gminie, która z kolei przekształca go na wniosek elektroniczny,
    4) przesłanie wniosku listem poleconym do wybranej gminy. Biorąc pod uwagę ten rtyb postępowania, należy pamiętać o tym, że podpis musi być notarialnie potwierdzony.

    Integralną częścią wniosku o wpis do CEIDG jest żądanie:
    1. wpisu albo zmiany wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
    2. zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
    3. zgłoszenia płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszenia oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników,
    4. przyjęcia oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej.
    Jak zostało wskazane na początku, do wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może dołączyć również zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne, o których mowa w przepisach o podatku od towarów i usług.

    W przypadku, gdy wniosek o wpis do CEIDG będzie niepoprawny to:
    – jeśli został złożony on-line – system CEIDG poinformuje niezwłocznie o niepoprawności wniosku,
    – gdy został złożony w urzędzie gminy – organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych.


    Kiedy przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą?
    Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis do CEIDG. Przy czym wpis jest dokonywany nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do CEIDG poprawnego wniosku.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE