Zaproponowane zmiany dotyczą m.in. uwzględnienia liczbie zatrudnionych u pracodawcy pracowników, od której jest uzależnione stosowanie przepisów ustawy, również pracowników młodocianych, co jest konieczne wobec orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie C-385/05. Wówczas Trybunał orzekł, że „Artykuł 3 ust. 1 dyrektywy 2002/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 ustanawiającej ogólne ramowe warunki informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami we Wspólnocie Europejskiej, należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie uregulowaniom krajowym, które wyłączają – choćby przejściowo – określoną kategorię pracowników z ustalania liczby pracowników zatrudnionych w rozumieniu tego przepisu.”. Wobec powyższego, w projektowanej nowelizacji skreślono art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. Nr 79, poz. 550).
W projekcie nowelizacji ustawy wyraźnie wskazano czas, od którego będzie się liczyć kadencja rady pracowników. Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 11 ust. 1 ustawy – kadencja rady pracowników ma trwać 4 lata od dnia jej wyboru. Dodatkowo projekt zmiany ustawy gwarantuje funkcjonowanie wybranej rady pracowników również w przypadku, gdy w okresie jej kadencji nastąpi spadek zatrudnienia poniżej 50 pracowników. Ma to na celu zapobiegnięcie przypadkom wielokrotnych wyborów członków rady pracowników u pracodawców o zmiennym poziomie zatrudnienia.
Kolejna z zaproponowanych zmian zawarta w art. 1 pkt 2 projektu – dotyczy obowiązku pracodawcy powiadomienia pracowników o prawie do wyboru członków kolejnej rady pracowników, pracowników nie jak dotychczas obowiązku zorganizowania wyborów tych członków. Wybór członków rady pracowników jest, bowiem uprawnieniem pracowników lub reprezentatywnych organizacji związkowych, a nie ich obowiązkiem. Równocześnie odrzucono regulację zawartą, w art. 11 ust. 4, która stanowiła o działaniach rady pracowników do dnia pierwszego posiedzenia nowo wybranej rady pracowników, z uwagi na to, że w niektórych przypadkach, uprawnione podmioty mogą nie utworzyć takiej rady, co powodowałoby funkcjonowanie dotychczasowej rady pracowników w nieograniczonym czasie.
Zaproponowane zmiany dotyczą również wskazania, że w razie ustania członkostwa członka rady pracowników wybranego przez reprezentatywne organizacje związkowe, organizacja związkowa dokonuje wyboru uzupełniającego. Aktualnie obowiązujące brzmienie art. 12 ust. 4 ustawy budzi wątpliwość, czy wybór ma dotyczyć wszystkich członków rady, czy reż wyboru uzupełniającego. Ponadto skreślono pkt 3 w art. 26 ust 2 ustawy ze względu na to, że pracodawca nie może być zobowiązany do zorganizowania wyborów członków rady pracowników w każdym przypadku, skoro powstanie rady pracowników zależy od woli pracowników bądź reprezentatywnych organizacji związkowych.