Postępowanie w sprawie zmowy cenowej między bydgoskimi korporacjami – MPT Łuczniczka Taxi, Radio Taxi Mercedes i Zrzeszeniem Transportu – zostało wszczęte w listopadzie 2010 roku. Należy do nich 586 taksówkarzy – blisko połowa świadczących usługi na terenie Bydgoszczy. Podstawą do podjęcia działań przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów był artykuł prasowy. Z informacji zgromadzonych przez Urząd wynika, że w styczniu 2010 roku trzy korporacje podniosły ceny usług do takiego samego poziomu: 7 zł za pierwszy kilometr, za następny – 2,20 zł. Konkurujący ze sobą taksówkarze ustalili ceny na postojach, a potem te informacje przekazali do zarządu swoich zrzeszeń.
W trakcie postępowania szef jednej z korporacji przyznał: – Taksówkarze spotykają się na zebraniach, na postojach i rozmawiają o podwyżkach cen. Propozycje zmian są różne, Zarząd podejmuje decyzję o wprowadzeniu danej podwyżki. Inny – Podwyższyliśmy na tą samą cenę, bo takie były propozycje naszych taksówkarzy. Taksówkarze Zrzeszenia rozmawiają z innymi taksówkarzami innych korporacji.
Trzy korporacje, które świadczyły usługi przewozu w Bydgoszczy wymieniały między sobą informacje o podwyżce cen oraz terminie jej wprowadzenia. W ten sposób ustalały jednolite ceny usług. Porozumienie dotyczyło 586 taksówkarzy, czyli prawie połowy rynku przewozu osób w Bydgoszczy.
Niestety, praktyka bydgoskich korporacji spowodowała, że przestali konkurować ceną świadczonych usług przewozu osób. Skutki niedozwolonego porozumienia odczuli przede wszystkim konsumenci, którzy musieli płacić więcej za przejazd taksówką. Mieli oni również ograniczoną ofertę, ponieważ ceny ustaliła prawie połowa z 1220 bydgoskich taksówkarzy.
Warto uwypuklić, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie kwestionuje prawa do zmiany cen usług, jednakże taka decyzja musi być niezależna od konkurentów i wynikać z reguł rynkowych. Nie może być ona rezultatem uzgodnienia stawek z innymi przedsiębiorcami.
Za zawarcie niedozwolonego porozumienia Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożyła kary finansowe na: Zrzeszenie Transportu – 19 654 zł, MPT Łuczniczka Taxi – 9 834 zł, Radio Taxi Mercedes – 7 453 zł. Przedsiębiorcom nakazano zmianę praktyki ograniczającej konkurencję. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ spółki mogą odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na wysokość kary miało wpływ m.in. to, że MPT Łuczniczka Taxi oraz Radio Taxi Mercedes po raz kolejny naruszyły prawo. W 2003 roku UOKiK stwierdził, że korporacje ustaliły jednolite ceny przejazdu taksówką.
Warto przypomnieć, że wszyscy przedsiębiorcy, którzy nie wiedzą, czy ich działanie nie ogranicza konkurencji lub chcą skorzystać z programu łagodzenia kar mogą zadzwonić pod numer 22 55 60 555.