- Reklama -
sobota, 23 listopada 2024
- Reklama -
Więcej

    Zwrot towaru

    Zwrot towaru to nie reklamacja
    Należy pamiętać, że uprawnienie do zwrotu pełnowartościowego towaru nie wynika z przepisów prawa konsumenckiego. Zwrot zakupionej rzeczy nie ma nic wspólnego z reklamacją. Reklamacja jest bowiem związana z niezgodnością towaru z umową. Niektóre sklepy przewidują możliwość zwrotu towaru ale nie jest to ich obowiązek prawny. Jest to zazwyczaj związane z polityką marketingową i zachęcaniem do zakupów w określonym sklepie. Kiedy można zwrócić zakupiony towar?
    Jak wynika z powyższego zwrot niewadliwego towaru jest możliwy tylko za zgodą sprzedawcy. W takiej sytuacji informacja o możliwości i terminie dokonywania zwrotu jest umieszczona w widocznym miejscu w sklepie. Zazwyczaj w terminie do 7 dni od dnia zakupu konsument może oddać kupioną rzecz bez podania przyczyny. Jeżeli takiej informacji nie ma kupujący może indywidualnie umówić się ze sprzedawcą, co do możliwości zwrotu niewadliwego towaru. W takim przypadku należy jednak pamiętać, aby zgoda sprzedawcy na zwrot towaru w określonym terminie była potwierdzona na piśmie, np. na odwrocie paragonu.


    Zakupy przez Internet

    Szczególne uprawnienia przysługują osobom dokonującym zakupów poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na prezentacji) lub na odległość, czyli za pomocą sprzedaży wysyłkowej lub Internetu. Uprawnienia te wynikają z Ustawy z dnia 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000r., Nr 22, poz. 271 ze zm.). W takim przypadku kupujący może w ciągu 10 dni odstąpić od umowy sprzedaży bez podawania przyczyn odstąpienia a sprzedawca jest zobowiązany przyjąć towar za zwrotem ceny. Należy jednak pamiętać, że koszty przesyłki zwrotnej ponosi konsument.


    Niezgodność towaru i reklamacja

    Z kolei reklamacji można dokonać jedynie w przypadku, gdy produkt jest niezgodny z umową a niezgodność ta istniała już w chwili wydawania towaru. Reklamacja jest uprawnieniem konsumenta wynikającym z Ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2002r., Nr 141, poz. 1176 ze zm.). Niezgodność towaru z umową oznacza nie tylko jego wadliwość ale również sytuację, gdy towar nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi, nie ma cech okazanej kupującemu próbki albo wzoru, nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy lub nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany. Niezgodność to również brak właściwości cechujących towary tego rodzaju. W takim przypadku konsument może żądać bezpłatnej wymiany lub naprawy produktu.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE