Pierwszym krokiem jest uzyskanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek o wpis składamy na formularzu CEIDG-1 za pośrednictwem Internetu – wypełniamy formularz elektroniczny na stronie https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/ , albo w bardziej tradycyjny sposób, czyli poprzez osobiste złożenie pisemnego wniosku we właściwym urzędzie gminy lub drogą pocztową. Decydując się na list polecony nie zapominajmy o poświadczeniu podpisu na składanym wniosku przez notariusza, co wyniesie około 20 zł.
Jeżeli jednak wolimy drogę elektroniczną, niezbędne w tym celu będzie posiadanie bezpiecznego elektronicznego podpisu lub skorzystanie z bezpiecznego profilu ePUAP (założenie profilu jest bezpłatne). Przykładowy koszt stworzenia bezpiecznego podpisu elektronicznego na 1 rok to około 515 zł z VAT, na 2 lata to580 zł z VAT. Podpis elektroniczny można obecnie zakupić w Krajowej Izbie Rozliczeniowej, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies, MobiCert, Enigma S.O.I. Z drugiej strony zakładanie profilu ePUAP, choć bezpłatne, wymaga od nas poświęcenia czasu – w celu weryfikacji zgłaszanych przez Internet danych należy udać się osobiście do urzędu właściwej gminy. Rejestracja internetowa nie jest skomplikowana (obojętnie czy dotyczy profilu ePUAP czy bezpiecznego podpisu elektronicznego), a na każdym kroku uzyskujemy pomoc w postaci prostych instrukcji.
Wprowadzenie zmian w zakresie rejestracji własnej firmy ma na celu przyspieszenie otwarcia działalności gospodarczej. Poprzez prawidłowe wypełnienie formularza CEIDG-1 nasza firma zostaje zgłoszona do krajowego rejestru rządowego podmiotów gospodarki narodowej, co jest równoznaczne z otrzymaniem niezbędnego numeru REGON. Jednocześnie naczelnik właściwego Urzędu Skarbowego otrzymuje wniosek o przyznanie bądź aktualizację NIP. Od tego roku nie trzeba także zgłaszać oddzielnie informacji do ZUS, wszystko zamieszcza się bowiem w jednym formularzu CEIDG-1. Wypełnienie formularza nie jest czynnością skomplikowaną, ponieważ został on sporządzony w przejrzysty sposób. Jednakże, gdyby podczas wypełniania formularza zdarzyło się nam błędnie dokonać wpisu w jakimś polu lub nie oznaczyć jakiejkolwiek wymaganej informacji, to przysługuje nam jeszcze 7 dniowy termin na ponowne złożenie wniosku. Działalność możemy rozpocząć już w dniu prawidłowego złożenia wniosku, choć określenie innego – późniejszego terminu jest także dopuszczalne.