- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaSprawy rodzinneAlimentyMedia bez wyboru - trwa protest przeciwko podatkowi od mediów

    Media bez wyboru – trwa protest przeciwko podatkowi od mediów

    Media bez wyboru

    W mediach trwa wielki protest przeciwko planom rządu, które w rzeczywistości pozbawią widza, słuchacza i internautę możliwości wyboru. Nowa danina staje się w efekcie istotnym zagrożeniem dla wolności słowa, gdyż doprowadzi do znacznego ograniczenia działalności albo wręcz likwidacji niektórych mediów. W rzeczywistości nowy podatek bezpośrednio odbije się na Nie jest również tajemnicą, że nowy podatek ma wymiar polityczny. Podobna danina została wprowadzona na Węgrzech w 2014 roku. W efekcie podatek płaciły głównie opozycyjne wobec rządu media, co w praktyce wpłynęło na pogorszenie rzetelności przekazywanych treści a nawet  przejęcie mediów przez  władzę


    Czytaj też: Będzie nowy podatek

    Treść listu otwartego

    Poniżej publikujemy list otwarty, podpisany przez nadawców radiowych, telewizyjnych i internetowych.

    List otwarty
    do władz Rzeczypospolitej Polskiej
    i
    liderów ugrupowań politycznych

     

    Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką", wprowadzaną pod pretekstem Covid-19. Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

    Wprowadzenie go będzie oznaczać:
     

    • osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
    • ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
    • pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
    • faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci" zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

     

    Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

     

    Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

    Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.
     

    Sygnatariusze listu:

        Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
        Agora S.A.
        AMS S.A.
        Bonnier Business
        Burda Media Polska
        CANAL+
        Dziennik Trybuna
        Dziennik Wschodni
        Edipresse Polska
        Eleven Sports Network sp. z o.o.
        Gazeta Radomszczańska
        Green Content sp. z o.o.
        Gremi Media S.A.
        Grupa Eurozet
        Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
        Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.
        Grupa RMF
        Grupa Wirtualna Polska
        Grupa ZPR
        Helios S.A.
        Infor Biznes
        Kino Polska TV S.A.
        Lemon Records sp. z o.o.
        Marshal Academy
        Music TV sp. z o.o.
        Muzo.fm sp. z o.o.
        naTemat.pl
        Polityka
        Polska Press Grupa
        Ringier Axel Springer Polska
        STAVKA sp. z o.o.
        Superstacja sp. z o.o.
        Telewizja Polsat sp. z o.o.
        Telewizja Puls sp. z o.o.
        TIME S.A.
        TV Spektrum sp. z o.o.
        TVN S.A.
        Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
        Tygodnik Powszechny
        Wydawnictwo Bauer
        Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
        Wydawnictwo Magraf
        Wydawnictwo Nowiny
        Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański

     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE