Spis treści
Opłaty za żłobek i przedszkole w czasie lockdownu
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w kwietniu 2020 roku wyraził stanowisko, w którym wskazał, że w obecnej, wyjątkowej sytuacji każdy przypadek należy oceniać odrębnie – strony umowy muszą się zastanowić i porozumieć, jak będą rozliczać koszty czesnego, by sprawiedliwie rozłożyć konsekwencje tej nieprzewidzianej sytuacji na obie strony. W ocenie UOKiK dopuszczalność pobierania czesnego w pełnej wysokości za czas, kiedy dzieci w ogóle nie przebywają w placówce, jest wątpliwa – na przykład opłaty za wyżywienie, czy zajęcia dodatkowe nie powinny być pobierane. Należy pamiętać, że co do zasady konsument powinien ponosić opłaty wyłącznie w wysokości odpowiadającej uzasadnionym kosztom ponoszonym przez placówkę, które są niezbędne do zapewnienia ciągłości jej funkcjonowania. Z jednej strony właściciele żłobków powinni mieć na uwadze, że de facto opiekę nad dziećmi w tym czasie sprawują rodzice, z drugiej zaś rodzice powinni uwzględnić, że żłobek musi być bez przerwy utrzymywany, żeby po okresie epidemii dzieci mogły do niego wrócić.
Którzy rodzice mogą wysłać dziecko do żłobka i przedszkola?
Część rodziców, pomimo trwającego lockdownu, może skorzystać z usług placówki opiekuńczej. Dyrektor żłobka, osoba kierująca pracą klubu dziecięcego lub dzienny opiekun, mają obowiązek zapewnić opiekę oraz zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne odpowiednio w żłobku, klubie dziecięcym lub przez dziennego opiekuna, do których uczęszczają te dzieci, na wniosek rodziców dzieci, którzy:
- są zatrudnieni w podmiotach wykonujących działalność leczniczą,
- realizują zadania dotyczące koordynacji ratownictwa medycznego,
- realizują zadania publiczne w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,
- pełnią służbę w jednostkach zapewniających bezpieczeństwo i porządek publiczny,
- wykonują działania ratownicze,
- są zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w rozumieniu art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 i 2369),
- są zatrudnieni w ogrzewalniach i noclegowniach, o których mowa w art. 48a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- są zatrudnieni w placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o których mowa w art. 67 i art. 69 ustawy dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- są zatrudnieni w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych oraz w interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych,
- są zatrudnieni w formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,
- są zatrudnieni w jednostkach systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i realizują zadania na terenie tych jednostek.
Rodzic potwierdza, że należy do którejś ze wskazanych wyżej grup, składając stosowne oświadczenie. Nie jest wymagane, aby obydwoje rodzice byli zatrudnieniu w wymienionych wyżej jednostkach lub pełnili wymienione tam funkcje – wystarczy, że jedno z nich spełnia konieczny warunek.
Wyjście z dziećmi poza teren instytucji opiekuńczej
Zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego z 19 listopada 2020 r., zaleca się korzystanie przez dzieci z pobytu na świeżym powietrzu, przy zachowaniu wymaganej odległości od osób trzecich – optymalnie na terenie podmiotu, a gdy nie ma takiej możliwości, wyjście na pobliskie tereny rekreacyjne, plac zabaw poza terenem danego podmiotu (należy przy tym stosować się do wytycznych GIS).
Źródło:
Oficjalna strona MRiPS.