Ścieżki rowerowe
Rowerzysta jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Na drogach widnieją pasy ruchu przeznaczone dla rowerów (część jezdni specjalnie oznaczona) często prowadzące do śluz rowerowych. Rowerzysta może zatrzymać się w śluzie rowerowej obok innych rowerzystów ale jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni. W przypadku, gdy w ciągu drogi rowerowej znajduje się przejście dla pieszych, wówczas kierujący rowerem musi z niego zsiąść i przeprowadzić go przez przejście. Takiego obowiązku nie ma jeśli przez przejście poprowadzona jest ścieżka rowerowa. Rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu na przejeździe rowerowym. Kierowca samochodu dojeżdżając do przejazdu powinien zachować szczególną ostrożność i jeżeli rowerzysta jest już na przejeździe powinien ustąpić mu pierwszeństwa. Rower jadący prosto ma bezwzględne pierwszeństwo przed samochodem w przypadku, gdy kierowca samochodu skręca w prawo i przecina ścieżkę rowerową, wyznaczony pas dla rowerów, a nawet gdy jedzie pasem ruchu obok rowerzysty, który ma zamiar jechać na wprost. To samo dotyczy sytuacji, gdy samochód dojeżdża do drogi głównej ze znakiem ustąp pierwszeństwa przejazdu. Ma wówczas obowiązek przepuszczenia rowerzysty jadącego ścieżką rowerową. Jeżeli zaś kierujący rowerem włącza się do ruchu, ma obowiązek ustąpić pierwszeństwo samochodom. Musi to zrobić także wtedy, gdy wjeżdża z pobocza lub ścieżki rowerowej na ulicę.
Jazda po chodniku
Należy pamiętać, że nie można jechać po chodniku w przypadku, gdy przed nim nie ma znaku dotyczącego wspólnej ścieżki dla rowerów i pieszych. Na takiej ścieżce rowerzysta ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez rowerzystę jest dozwolone wyjątkowo, gdy opiekuje się on dzieckiem w wieku do lat 10, które jedzie na rowerze. Takie prawo przysługuje mu także wtedy, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Dodatkowo rowerzysta może skorzystać z chodnika lub drogi dla pieszych w sytuacji, gdy warunki pogodowe zagrażają jego bezpieczeństwu na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). W takim przypadku jest on zobowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Jazda po drodze
Generalnie rowerzysta jadący po drodze musi trzymać się prawej skrajni jezdni. Może od tego odstąpić jeżeli wjeżdża na skrzyżowanie pasem, który umożliwia opuszczenie krzyżówki w więcej niż jednym kierunku. Wówczas dozwolona jest jazda środkiem pasa. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przypadku, gdy opiekuje się, jadącym na rowerze dzieckiem w wieku do lat 10. Należy pamiętać, że rowerzysta nie może jeździć po jezdni obok innego uczestnika ruchu chyba, że nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Nie powinien on również jeździć bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach oraz czepiać się pojazdów.
Mali rowerzyści
Dziecko do 10 roku życia jest uznawane za pieszego i może się poruszać rowerem jedynie pod opieką osoby dorosłej. Należy pamiętać, że kierować wózkiem rowerowym lub rowerem wieloosobowym oraz przewozić wózkiem rowerowym lub na rowerze inną osobę może tylko osoba, która ukończyła 17 lat. Osoba, która przewozi na rowerze dziecko w wieku do 7 lat musi go wyposażyć w dodatkowe siodełko zapewniające bezpieczną jazdę.
Obowiązkowe wyposażenie rowerów
Nie mnie ważne od zasad ruchu drogowego jest obowiązkowe wyposażenie roweru. Rowerzysta musi być bowiem widoczny na drodze, szczególnie po zmroku. Każdy rower powinien więc posiadać:
– z przodu – jedno światło barwy białej lub żółtej selektywnej,
– z tyłu – jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające,
– co najmniej jeden sprawnie działający hamulec,
– dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Dodatkowo światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m. Światła w rowerze powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej, niż 350 mm od powierzchni jezdni, światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) – z tyłu. Dopuszczone jest także umieszczenie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, z zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła, jedno umieszczone na kole przedniej osi, a drugie – na kole tylnej osi. Można je zamieścić także na pedałach roweru.