Platforma Usług Elektronicznych
Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych działa już od czerwca tego roku ale początkowo pełniła tylko funkcje informacyjne. Za pośrednictwem PUE każdy ma łatwy dostęp do informacji gromadzonych na jego temat w ZUS. System umożliwia składanie wniosków i dokumentów oraz wymianę korespondencji. Ubezpieczeni mogą sprawdzić swój aktualny stan konta, uzyskać informacje o ubezpieczeniach, do których ich zgłoszono, oraz o składkach wpłaconych przez pracodawcę. W ten sposób można również przejrzeć informacje o składkach przekazanych do OFE, jak też obliczyć, jak wysoka będzie prognozowana emerytura. Płatnicy składek z kolei mają możliwość ustalić wysokość należnych składek i wpłat, czy też uzyskać informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń. PUE, oprócz strony internetowej, obejmuje również Centrum Obsługi Telefonicznej, gdzie po uwierzytelnieniu można skorzystać nawet z opcji składania wniosków, a także nowoczesny System Kierowania Ruchem, który daje możliwość rezerwacji wizyty w placówce ZUS przez Internet. Wkrótce w oddziałach ZUS mają pojawić się także samoobsługowe urządzenie informacyjne, tzw. „zusomaty”, za pomocą, których każda osoba, niemająca dostępu do komputera będzie miała dostęp do swojego profilu na portalu PUE. Zusomaty umożliwią też składanie wszelkich papierowych dokumentów już po zamknięciu placówki ZUS. Platforma ciągle się rozwija i co rusz dodawane są kolejne rodzaje spraw, które można załatwić drogą elektroniczną a które do tej pory wymagały osobistej wizyty w oddziale ZUS. Na nowym portalu loguje się też coraz większa liczba osób – we wrześniu przekroczyła ona 22 tys. Użytkowników. Dzięki współpracy ZUS z PKO Bankiem Polskim powstała nowa bardzo przydatna usługa.Można zapłacić składki
Od września tego roku każdy płatnik może uiścić obowiązkowe składki właśnie bezpośrednio przez stronę pue.zus.pl. W ten sposób można opłacić składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Istnieją jednak pewne ograniczenia w tej materii. Z tej usługi mogą bowiem skorzystać tylko przedsiębiorcy
zatrudniający do 100 pracowników i korzystający z aplikacji e-Płatnik na tym portalu.
Konieczne jest stworzenie konta
Aby móc realizować płatności składek ZUS online, przedsiębiorca musi stworzyć konto w aplikacji e-Płatnik. Po jego utworzeniu musi się do konta zalogować, Po zalogowaniu uzyskuje się możliwość utworzenia dokumentu płatniczego. Następnie należy wybrać funkcję wysyłania przelewu, a system przekieruje na stronę logowania do iPKO. Od tego momentu wszelkie czynności odbywają się automatycznie i po dokonaniu autoryzacji transakcji składka ma już status potwierdzonej. Należy pamiętać, że w każdym momencie, aż do ostatecznego zlecenia dokonania przelewu, można zrezygnować z tej operacji. Po ostatecznym zleceniu przelewu ZUS zostanie powiadomiony o dokonaniu nieodwołalnej operacji, a jeszcze przed realnym wpływem środków może uwzględnić fakt wykonania płatności. Nie należy oczywiście zapominać o tym, że przed dokonaniem operacji na rachunku musi się znajdować wystarczająca ilość środków.