Nowelizacja zmienia łącznie 10 ustaw, w tym 5 kodeksów m.in.: ustawę o bezpieczeństwie imprez masowych, Kodeks wykroczeń, ustawę o Policji, Kodeks karny, ustawę o broni i amunicji, Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
Nowe przepisy nakładają obowiązek utworzenia centralnego systemu identyfikacji uczestników meczów piłki nożnej:
- ligi zawodowej po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy, czyli do 12 listopada br.;
- I ligi piłki nożnej od 1 stycznia 2013 r.;
- w pozostałych od 1 stycznia 2014 r.
Nowelizacja dodaje do ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych nowy rozdział – Zapewnienie bezpieczeństwa w związku z organizacją Turnieju Finałowego UEFA EURO 2012. W rozdziale tym ustawodawca umieścił szereg przepisów porządkowych określających uprawnienia służb porządkowych w tym policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Nowe przepisy pozwolą policji – w ramach zabezpieczenia turnieju – pobierać, uzyskiwać, gromadzić i przetwarzać informacje, w tym dane osobowe, o osobach stwarzających zagrożenie dla bezpieczeństwa. Na wniosek UEFA policja sprawdzi również osoby ubiegające się o akredytację w zakresie możliwość stwarzania przez te osoby zagrożenia dla bezpieczeństwa turnieju. Omówione powyżej przepisy weszły w życie w dniu 12 listopada 2011 roku.
Natomiast od dnia 1 stycznia 2012 roku w życie wchodzą przepisy, na podstawie których w przypadku osób z zakazem wstępu na imprezę masową, sąd może orzec wobec ukaranego obowiązek stawiennictwa w czasie trwania imprezy w jednostce policji lub w miejscu wskazanym przez właściwego komendanta policji. Sąd będzie określać rodzaje imprez masowych, których dotyczy obowiązek stawiennictwa, w tym rodzaje meczów oraz nazwy klubów. Obowiązek stawiennictwa orzeka się na okres od 6 miesięcy do 3 lat, nie przekraczając okresu na jaki orzeczono zakaz wstępu na imprezę masową.
Po upływie 3 miesięcy od wejścia w życie nowelizacji, czyli od 13 stycznia 2012 r. zaczną obowiązywać przepisy, które umożliwią skuteczną walkę ze zjawiskiem chuligaństwa stadionowego i pomogą organizatorom w zapewnieniu bezpieczeństwa podczas trwania imprezy. Zgodnie z tymi przepisami, sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych może odbywać się w miejscach wyłącznie do tego wyznaczonych przez podmioty posiadające koncesję, a na imprezie masowej – z wyjątkiem imprezy podwyższonego ryzyka – dozwolona jest sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych zawierających nie więcej niż 3,5% alkoholu.
Od 13 stycznia 2012 r. zaostrzone zostaną także sankcje karne dla osób zagrażających bezpieczeństwu imprezy masowej. W przypadku niewykonania polecenia porządkowego, wydanego na podstawie ustawy, czy regulaminu obiektu grozi kara ograniczenia wolności albo grzywny, nie niższej niż 2 tys. zł. Taka sama sankcja grozi osobie, która w czasie trwania masowej imprezy sportowej przebywa w sektorze innym, niż wskazany na bilecie wstępu i nie opuszcza tego sektora mimo wezwania osoby uprawnionej; osobie, która nie wykonuje polecenia wydanego przez policję w miejscu i czasie imprezy masowej; osobie, która wnosi lub posiada na imprezie masowej napoje alkoholowe wbrew przepisom ustawy. Karze ograniczenia wolności albo grzywnie nie niższej niż 2 tys. zł podlega także osoba, która podczas imprezy masowej używa elementu odzieży lub przedmiotu uniemożliwiającego lub utrudniającego jej rozpoznanie. Sankcja karna została także nałożona na członków służb porządkowych lub informacyjnych przekraczających lub niedopełniających swoich obowiązków powodujących zagrożenie bezpieczeństwa imprezy masowej. Odpowiedzialnością karną zostały obarczone także osoby, które w trakcie imprezy prowokują kibiców do działań zagrażających bezpieczeństwu.
www.SerwisPrawa.pl