- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej

    Nowe kompetencje RPD

    Jak wynikło z przeprowadzonej analizy – dotychczas sprawowana działalność Rzecznika Praw Dziecka przekłada się w sposób niewystarczający na przestrzeganie praw dzieci. Biorąc pod uwagę sam 2006 rok – aż 90% wystąpień generalnych RPD nie przyniosło żadnych rezultatów, bowiem pozostawiono je bez odpowiedzi, bądź ignorowano postulaty w nich zawarte podczas tworzenia nowych aktów prawa. Na przykład: z 9 wystąpień generalnych w obszarze prawa do wychowania w rodzinie uwzględniono tylko 1, 16 wystąpień w zakresie prawa do godziwych warunków socjalnych nie przyniosło żadnego rozwiązania nawet pomimo wyraźnego wskazania w jednym z nich na niekonstytucyjność przepisów dyskryminujących matki prowadzące działalność gospodarczą.

    Uznając powyższy stan rzeczy za działający na szkodę dzieci projektodawcy zaproponowali nowelizację dotychczas obowiązującej ustawy. W art. 1 dodano ust. 4 precyzując tym kwalifikacje zawodowe oraz warunki, jakie powinna spełniać osoba ubiegająca się o pełnienie funkcji Rzecznika Praw Dziecka. Od jego wykształcenia, znajomości problematyki, od autorytetu i szacunku, jakim się cieszy w znacznej mierze zależy skuteczność działań podejmowanych dla dobra dzieci. Nowe brzmienie art. 9 wprowadza obowiązek podejmowania działania przez RPD na każdy wniosek obywateli lub ich organizacji wskazujący na naruszenie praw lub dobra dziecka. Aktualnie obowiązująca treść przepisu ogranicza działanie RPD do działania z inicjatywy własnej, co nie zapewniło w wystarczającym stopniu realizacji ustawowych celów funkcji Rzecznika. W art. 10 dopisano ust. 3 – przepis ten umożliwi Rzecznikowi skuteczne monitorowanie sytuacji dzieci, a w związku z tym skuteczniejszą ochronę prawną.

    Ponadto w art. 11 dodano ust 2 i 3, co ma na celu wzmocnienie roli Rzecznika wobec organów, do których się zwraca z wnioskami – włącznie z możliwością wnioskowania o wyciągnięcie sankcji wobec osób naruszających prawa dziecka. Przepisy te nakładają na te organy ustawowy obowiązek szybkiej reakcji na wystąpienia Rzecznika oraz daje Rzecznikowi możliwość zaskarżania niewłaściwie jego zdaniem  podjętych działań do wyższych instancji.

    Dopisanie art.11a zapewnia Rzecznikowi właściwą współpracę z organami, organizacjami i instytucjami, do których się zwraca poprzez wyszczególnienie ich obowiązków wobec Rzecznika. Ostatnią propozycją zawartą w projekcie jest nałożenie na Rzecznika Praw Dziecka obowiązku współpracy ze stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi i innymi dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami pracującymi na rzecz ochrony praw dziecka, która to współpraca pozwoli na pełną wiedzę oraz na szybką reakcję na wszelkie próby łamania, nieprzestrzegania praw dzieci lub konieczność zmian w prawie w tym zakresie.

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE