Zgodnie ze statystykami, podanymi przez Biuro Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., do kwietnia tego roku miały miejsce 53 wypadki, w których zginęło 10 osób, a 7 zostało ciężko rannych. Najczęstszą przyczyną tego typu tragedii jest brak ostrożności ze strony kierowców. Osoby prowadzące pojazd bardzo często nie przestrzegają przepisów drogowych oraz nie dostosowują prędkości pojazdu do zbliżającego się skrzyżowania drogi z linią kolejową. W ubiegłym roku ten brak rozwagi przyczynił się do 211 wypadków na przejazdach kolejowych w Polsce, w których zginęło 35 osób, a 34 zostały ciężko ranne.
Znaki przed przejazdem
Zgodnie z informacjami PKP, wszystkie przejazdy kolejowe w Polsce są prawidłowo zabezpieczone i oznaczone. Przed przejazdem kolejowym przy drodze znajdują się znaki typu A-9 lub A-10 informujące
- przejeździe oraz słupki ostrzegające o odległości do samego przejazdu. Słupek z trzema kreskami jest umieszczony pod znakiem A-9 lub A-10, słupek z dwiema kreskami znajduje się na odległości 2/3 do przejazdu, a słupek z jedną na odległości 1/3. Przed samym przejazdem znajduje się "Krzyż św. Andrzeja" informujący użytkowników ruchu o rodzaju przejazdu. Znak typu G-3 o pojedynczych ramionach informuje
- przejeździe kolejowym na liniach jednotorowych, a znak G-4 o podwójnych dolnych ramionach
- przejeździe kolejowym na liniach dwutorowych lub wielotorowych.
Zatrzymaj się i żyj!
Co roku PKP Polskie Linie Kolejowe organizuje kampanię społeczną – Bezpieczny przejazd – "Zatrzymaj się i żyj!". Akcja trwa cały rok, a swoją inaugurację ma pod koniec maja w Warszawie. W tym roku podczas wydarzenia zostały zaprezentowane symulacje zderzeń rozpędzonego pociągu z manekinem, motorem oraz samochodem zaparkowanym na torach. Osoby, które przybyły na wydarzenie mogły zobaczyć na własne oczy skutki nieroztropnego zachowania na przejeździe kolejowym. – Postawiony manekin roztrzaskał się na kawałki. Osoba, która wtargnie na torowisko w momencie nadjechania pociągu nie ma szans na przeżycie. – komentuje Justyna Jędro, współorganizator wydarzenia, Yanosik.pl – Podstawione auto zostało doszczętnie zniszczone. W rzeczywistości pociąg przejeżdżający na przejeździe kolejowym jedzie z dużo większa prędkością niż to miało miejsce podczas symulacji. Szansa na wyjście bez uszczerbku na zdrowiu przez osobę znajdującą się w pojeździe podczas zderzenia jest znikoma. – dodaje J.Jędro.
Liczba tragicznych wypadków na przejazdach kolejowych uległa znacznemu zmniejszeniu. Dzieje się tak za sprawą działań poprawiających bezpieczeństwo na samych skrzyżowaniach dróg z torami oraz dzięki kampaniom edukacyjnym.
W roku 2007 PKP odnotowało 274 wypadki, w których zginęło 48 osób, a 107 zostało ciężko rannych, natomiast w 2013 liczba wypadków i osób poszkodowanych znaczenia zmalała. – Do największej ilości wypadków na skrzyżowaniu drogi z linią kolejową dochodzi na przejazdach kategorii D, czyli tych najgorzej oznakowanych oraz niewyposażonych w urządzenia ostrzegawcze. – mówi J. Jędro, Yanosik.pl – Analogicznie, najmniejszą liczbę wypadków odnotowuje się na przejazdach najlepiej zabezpieczonych. Przejazdy kolejowe kategorii A są chronione przez pracowników kolei, rogatki zamykające całą szerokość jezdni i chodnik oraz wyposażone są w sygnalizację świetlną. – dodaje.