Warto walczyć
Jak wynika z doświadczeń, w zdecydowanej większości przypadków udaje się pozyskać znacznie większe zadośćuczynienia niż przyznawane przez ubezpieczycieli. – Poszkodowani ciągle nie mają świadomości, że warto walczyć o większe pieniądze, które pozwolą im np. pokryć koszty często długotrwałego leczenia, rehabilitacji, czy materialnie zrekompensują ból po stracie bliskiej osoby – mówi Bartosz Boberski, prezez Auxilii. Firma specjalizuje się w uzyskiwaniu odszkodowań za wypadki komunikacyjne, w których były ofiary śmiertelne lub poszkodowani ponieśli poważne obrażenia ciała. Średnio, rocznie zajmuje się około 800 takimi przypadkami. W 2013 r. prowadziła aż 1340 spraw o odszkodowanie.
Wykres 1: Wszystkie sprawy odszkodowawcze (wypadki komunikacyjne) prowadzone przez Auxilię
– Czasami trzeba poczekać kilka lat na wyrok sądu, który przyzna znacznie większe odszkodowanie. Gra toczy się jednak o dużą stawkę, o lepszy komfort życia dla osób, którym często pozostaje tylko wywalczona kwota i miesięczna renta – dodaje Boberski.
Przykładowo, poszkodowanemu w wypadku samochodowym, który w wyniku doznanych obrażeń porusza się na wózku inwalidzkim, ubezpieczyciel nie chciał wypłacić ani złotówki, tłumacząc, że ofiara nie miała zapiętych pasów. Sąd Okręgowy w Tarnobrzegu przyznał mu 500 000 PLN.
Sparaliżowanej w wyniku wypadku kobiecie ubezpieczyciel chciał wypłacić zaledwie 350 000 PLN. Sąd przyznał jej dodatkowe 1 200 000 PLN. Takie przykłady, niestety, można mnożyć. Jasno jednak z nich wynika, że postępowanie sądowe to najczęściej jedyna droga do uzyskania adekwatnego odszkodowania.
Jak wybrać rzetelną firmę?
Na rynku odszkodowawczym funkcjonuje bardzo wiele firm, w tym jednoosobowych działalności gospodarczych. By wybrać rzetelną, której można zaufać i powierzyć prowadzenie bolesnej sprawy, warto porównać oferty i wzory umów przynajmniej 2-3 podmiotów. Wskazane jest sprawdzenie dotychczasowych osiągnięć firmy, czy oferuje bezpłatne wsparcie prawników, czy pobierane są opłaty wstępne, czy informuje klientów o ich prawach, jak będzie wyglądało postępowanie. Należy unikać przedsiębiorstw, które swoje wizytówki rozdają za pośrednictwem pracowników policji, straży pożarnej, pielęgniarek, lekarzy, kierowców karetek. Można domniemywać, że takim firmom bardziej zależy na szybkim zysku niż na wywalczeniu odpowiedniego zadośćuczynienia dla klienta. Sprawa o odszkodowanie to długi i skomplikowany proces i wymaga wysokich kompetencji oraz bogatego doświadczenia w tej materii.