Konfederacja Lewiatan popierała przeprowadzenie kompleksowej reformy rynku pracy, która idąc za przykładem innych państw członkowskich UE, doprowadzi do zwiększenia efektywności usług rynku pracy i poprawy funkcjonowania Publicznych Służb zatrudnienia, których działania będą oceniane pod kątem skuteczności we wprowadzaniu osób bezrobotnych na rynek pracy.
Instrumentami, które mają zmienić dotychczasowy negatywny obraz polityki rynku pracy są m.in. profilowanie bezrobotnych, premiowanie urzędników za osiągane efekty, czy specjalne instrumenty wsparcia aktywizacji młodych bezrobotnych i osób 50+, a także powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka.
Szczególnie pozytywnie przyjmujemy – od dawna postulowane przez pracodawców -wprowadzenie instrumentu zlecania usług aktywizacyjnych na podmioty niepubliczne. Sektor niepubliczny, dzięki większej elastyczności, doświadczeniu i wysokiej specjalizacji może realizować usługi, które chociażby z przyczyn formalnych nie mogą być świadczone przez urzędy pracy, jak np. wsparcie w utrzymaniu zatrudnienia osób. Tym samym proponowane rozwiązanie wychodzi naprzeciw potrzebom pracodawców, którzy zyskują dostęp do kandydatów przygotowanych pod ich specyficzne potrzeby i konkretne stanowiska pracy. Efektywność tego modelu opiera się na wysokiej indywidualizacji usług przywracania do trwałego zatrudnienia, co zwłaszcza w przypadku osób oddalonych od rynku pracy stanowi istotne wsparcie dopasowane do potrzeb i możliwości klienta. Ważne jest także dążenie do trwałego zatrudnienia, uzyskiwanie wymiernych rezultatów zatrudnieniowych dzięki temu, że podmioty prywatne realizujące usługi wynagradzane są za efekt, jakim jest przywrócenie na rynek pracy i utrzymanie w zatrudnieniu przez co najmniej 6 miesięcy określonej liczby bezrobotnych skierowanych do programu.
Przyjęcie poprawki, według której starostowie będą mogli przez okres do 12, a nie 6, miesięcy refundować pracodawcom koszty składek na ubezpieczenie społeczne za zatrudnionych bezrobotnych do 30. roku życia, wydaje się niepotrzebnym rozszerzeniem. Dofinansowanie kosztu zatrudnienia młodej osoby jest dla pracodawcy ważne w okresie przygotowywania do świadczenia pracy na danym stanowisku. Wydłużenie tego okresu do jednego roku nie wydaje się właściwe, zwłaszcza że może wpłynąć na zmniejszenie liczby osób, które będą mogły skorzystać z takiego wsparcia.
Komentarz dr. Grzegorza Baczewskiego, Dyrektora Departamentu Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy Konfederacji Lewiatan