Status prawny umów internetowych
Z umowami internetowymi spotykamy się chociażby w sklepach on-line – transakcja zakupu produktu bądź usługi odbywa się za pośrednictwem stron www. Trochę inną kategorię stanowią umowy biznesowe. W tym przypadku nie wystarczy zwykłe kliknięcie i akceptacja zakupów, konieczne jest potwierdzenie umowy podpisem elektronicznym. W polskim systemie prawnym, umowy zawierane drogą elektroniczną z użyciem podpisu cyfrowego są zdefiniowane w ust. o podpisie elektronicznym z dn. 18.09.2001 r. i ust. z 17.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Umowa w formie elektronicznej ma taką samą wartość jak forma pisemna, tyle że zamiast odręcznego podpisu składa się bezpieczny, certyfikowany podpis elektroniczny.
Czym jest podpis cyfrowy?
Elektroniczny podpis musi być weryfikowany przy pomocy certyfikatu kwalifikowanego, w przeciwnym razie umowa może zostać uznana za nieważną. Zgodnie z art. 3 pkt 1 u.p.e., podpis elektroniczny to „dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis”. Gdzie taki podpis można zdobyć? W Warszawie elektroniczny podpis kwalifikowany można zamówić na www.cencert.pl, w pakietach na okres 12 lub 24 miesięcy. Trzeba jednak pamiętać, że chociaż podpis z kwalifikowanym certyfikatem uwiarygadnia każdą umowę biznesową, to w niektórych przypadkach podpis w formie elektronicznej nie jest honorowany. Są to sytuacje, w których ustawa nakazuje złożenie podpisu własnoręcznego, czyli na przykład podpisanie czeku albo weksla.