Terminowa czy bezterminowa?
Umowy zawierane z operatorami telefonii komórkowej występują w dwóch typach, jako terminowe i bezterminowe. W tym pierwszym przypadku klient zaciąga zobowiązanie na ściśle oznaczony czas, w drugim zaś umowa obowiązuje do momentu jej rozwiązania przez którąkolwiek ze stron. W praktyce czas trwania umowy ma bardzo istotne znaczenie, głównie w kwestii zakończenia zobowiązania. W umowach terminowych z reguły wcześniejsza chęć ich wypowiedzenia wiąże się z karami finansowymi, co z oczywistych względów nie jest korzystne dla żadnego klienta. W przypadku zaś umów bezterminowych wypowiedzenie jest uzależnione od okresu wypowiedzenia, a to oznacza, że dopiero po upływie ściśle oznaczonego czasu zobowiązanie zostanie zakończone – z reguły jest to okres 3 miesięcy liczony od dnia złożenia wypowiedzenia operatorowi telefonicznemu. Na szczęście, prawo zna od powyższych zasad wyjątki.
Zmiana warunków
Nowe stawki za świadczone usługi telekomunikacyjne mogą pojawić się w zasadzie w każdej chwili, niezależnie od tego czy klientem danego operatora jesteś dopiero 1 dzień czy też 10 lat. Usługodawca sam decyduje co i w jakim zakresie zechce zmienić – oczywiście konsekwencje poniosą jego klienci. Problem w tym, że zmiana oferty wcale nie musi oznaczać korzyści dla usługobiorców – tak jest chociażby w przytoczonym już na wstępie przykładzie T-Mobile.
Jeśli nie chcesz korzystać z nowej oferty operatora, musisz po prostu rozwiązać obowiązującą umowę. Na pocieszenie muszę dodać, że w tym przypadku jakiekolwiek kary umowne czy długie okresy wypowiedzenia nie będą miały zastosowania. Rozwiązanie umowy powinno zatem przebiec szybciej, niż w przypadku standardowej procedury.
Dlaczego kary umowne i ustalone wcześniej okresy wypowiedzenia nie będą miały zastosowania? Dlatego, że zmiana dotychczasowych warunków umowy nastąpiła na skutek działania operatora, a nie klienta. Niezależnie zatem od postanowień umownych, czy regulaminu T-Mobile, klienci tego operatora mają pełne prawo do wypowiedzenia umowy, o ile oczywiście zmiana taryfy będzie dotyczyła ich bezpośrednio. Jak podkreślają przedstawiciele T-Mobile nowe, wyższe stawki za świadczone usługi telekomunikacyjne znajdą zastosowanie względem klientów z terminowymi umowami bez telefonów, a także w przypadku klientów z umowami bezterminowymi.
T-Mobile poinformował jednak swoich klientów o planowanej zmianie. Trzeba przy tym zaznaczyć, że piśmie zwarta została klauzula, zgodnie z którą „W przypadku braku akceptacji zmian Umowy, przysługuje Państwu prawo do jej rozwiązania w trybie i na warunkach w niej określonych. Wypowiedzenia umowy można dokonać do dnia wejścia wskazanych zmian w życie (tj. 1 września 2014 r.). W przypadku wypowiedzenia umowy z powodu braku akceptacji zmian Operatorowi nie przysługuje roszczenie o zapłatę kary umownej.” Innymi słowy – do 1 września 2014 r. możesz złożyć wypowiedzenie umowy, jeśli nie chcesz aby objęły Cię wyższe stawki, jednocześnie nie poniesiesz z tego tytułu żadnych konsekwencji, szczególnie tych finansowych.
Jak złożyć rezygnację?
Aby rozwiązać umowę wystarczy sporządzić pismo, w którym zaznaczysz, że chcesz ją rozwiązać. Wypowiedzenie należy dostarczyć pod adres T-Mobile Polska S.A. ul. Marynarska 12, 02-674 Warszawa. W wypowiedzeniu wskaż swoje dane, numer abonenta, numer i datę rozwiązywanej umowy. Jako przyczynę wypowiedzenia możesz wskazać zmianę warunków umowy w trakcie jej obowiązywania, które wynikają z działań operatora telekomunikacyjnego. Pismo może zostać wysłane listem poleconym na powyższy adres, najlepiej za zwrotnym potwierdzeniem obioru. Rezygnacja z usług może zostać również złożona przez klienta osobiście w każdej placówce T-Mobile.
Oczywiście, jeśli nadal chcesz być klientem T-Mobile i godzisz się na większe ceny, nie musisz robić zupełnie nic. Od września bieżącego roku, nowa taryfa będzie obowiązywała także Ciebie i to beż konieczności dokonywania jakichkolwiek formalności.