- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaMajątek i pieniądzeJak zlikwidować konto w banku?

    Jak zlikwidować konto w banku?

    Umowa

    Umowa dotycząca rachunku bankowego z reguły zawierana jest na czas nieokreślony. To z kolei powoduje, że konto możesz zamknąć w zasadzie w każdej chwili. Musisz pamiętać jednak o okresie wypowiedzenia umowy – jest to czas pomiędzy zgłoszeniem chęci zamknięcia konta, a rzeczywistą jego likwidacją przez bank. Okres wypowiedzenia trwa najczęściej miesiąc. Innymi słowy oznacza to, że jeszcze przez miesiąc od złożenia przez Ciebie dyspozycji zamknięcia konta bankowego, będzie ono funkcjonowało.

    Osobiście czy za pomocą listu?

    Zasadniczo te dwie formy zgłoszenia likwidacji konta są poprawne (przy czym w tym drugim przypadku warto pamiętać o liście poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru). Duża część klientów bankowych woli jednak osobiście pofatygować się do banku i zgłosić jego pracownikowi zamiar zakończenia współpracy. W praktyce likwidacja konta polega na wypełnieniu odpowiedniego formularza – otrzymasz go od pracownika banku. Z reguły będziesz musiał podać w nim swoje dane (imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, PESEL, nr dowodu osobistego), nazwę i numer zamykanego rachunku, a także informację co zrobić z pieniędzmi, które aktualnie się na nim znajdują (możesz poprosić o wypłatę gotówki do rąk własnych, przekazanie ich na lokatę czy wskazany numer innego konta bankowego). Jeśli nie masz już żadnych pieniędzy na koncie, ostatniego kroku nie musisz podejmować w ogóle. Prawidłowo wypełniony wniosek musisz oczywiście podpisać. Podpis na wniosku o zamknięcie konta musi zgadzać się z podpisem, który złożyłeś na umowie o prowadzenie rachunku. Jeżeli podpisy się nie zgadzają wniosek zostanie niestety odrzucony. Jeżeli więc Twój podpis zmienił się w czasie i nie jesteś w stanie go odtworzyć, możesz poprosić bank o wysłanie kopii umowy, którą zawarłeś przy zakładaniu konta.

    Likwidacja konta bankowego przy pomocy listu poleconego, a więc bez konieczności wizyty w banku, jest także możliwa. W tym celu warto jednak posłużyć się formularzami wypowiedzenia umowy, dostępnymi na stronach internetowych konkretnych banków. Ręczne sporządzenie takiego wypowiedzenia może być ryzykowne – możesz po prostu zapomnieć o jednej wymaganej przez bank informacji i Twoje wypowiedzenie będzie nieskuteczne.

    Opłaty

    Likwidacja konta bankowego z reguły nie nakłada na Ciebie obowiązku uiszczenia jakiejkolwiek opłaty. Od reguł istnieją jednak pewne wyjątki i tak tez jest w tym zakresie. Część banków zastrzega sobie prawo żądania opłaty za wcześniejszą likwidację rachunku bankowego – np. przed upływem 90 dni od założenia konta. Opłaty te wynoszą od 20 do 100 złotych w zależności od rodzaju rachunku jaki posiadaliśmy. Na szczęście im dłuższa jest historia Twojego konta, tym większa szansa że unikniesz takiej opłaty.

    Karty

    Na zakończenie jeszcze jedna informacja – poprawna likwidacja konta bankowego oznacza, że zamknięciu ulega nie tylko sam rachunek, ale także wszystkie przypisane do niego karty (debetowe i kredytowe). Oczywiście, jeśli na twoim rachunku będzie istniało zadłużenie, zamknięcie konta będzie możliwe wyłącznie po pełnym uregulowaniu takiego zobowiązania. Póki nie spłacisz zaciągniętej pożyczki, póty Twoje konto będzie aktywne.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE