Spis treści
(Bez)płatne autostrady
Projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw ma na celu zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Oznacza to, że odcinki autostrad zarządzane przez podmioty prywatne nadal pozostaną płatne.
W uzasadnieniu projektu ustawy wskazano, że projektodawca zakłada, iż zniesienie opłat za przejazd autostradami od samochodów osobowych spowoduje przeniesienie części ruchu z dróg alternatywnych, wybieranych obecnie przez kierowców z uwagi na opłaty na autostradach. Zwiększy się zatem poziom bezpieczeństwa na drogach krajowych i samorządowych w bezpośrednim sąsiedztwie odcinków płatnych. Zaoszczędzone zostaną dzięki temu środki na ich utrzymanie oraz remonty.
Kto zapłaci za przejazd autostradą?
Projektowana zmiana ustawy przewiduje całkowitą rezygnację z poboru opłaty za przejazd autostradą na odcinkach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w tym motocykli. Natomiast nadal będzie pobierana opłata elektroniczna przez Szefa KAS od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r.o drogach publicznych.
Zniesienie opłat może być chwilowe?
Nawet jeśli przepisy wejdą w życie, aktualne pozostaje pytanie, jak długo polscy kierowcy będą mogli cieszyć się z darmowego przejazdu. Należy bowiem pamiętać, że z przyjętego przez Rząd Krajowego Planu Odbudowy wynika, że nie tylko autostrady, ale również drogi ekspresowe mają być objęte opłatami. Rząd zobowiązał się bowiem w KPO do tego, że nowe odcinki autostrad i dróg ekspresowych staną się płatne, co zwiększy sieć płatnych dróg o dodatkowe 1400 km. Opłaty miałyby być wprowadzone jeszcze w 2023 roku. Choć z powołanego dokumentu wniosek taki nie wynika, Ministerstwo Infrastruktury wyjaśniło, że opłatami miałyby być objęte jedynie samochody o masie całkowitej pow. 3,5 t oaz autobusy.
Podstawa prawna:
Projekt ustawy 0 zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, druk numer 3245.