- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaMajątek i pieniądzeUpadłość przedsiębiorcy w pigułce

    Upadłość przedsiębiorcy w pigułce

    Proces upadłości przedsiębiorcy rozpoczyna się od złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Zanim jednak przedsiębiorca zdecyduje się na taki ruch, powinien upewnić się m.in. czy w ogóle kwalifikuje się do ogłoszenia upadłości, jak przygotować wniosek, aby nie został odrzucony i z jakimi wiąże się to kosztami oraz czy straci cały swój majątek?

    Czy możesz w ogóle ogłosić upadłość swojej firmy?

    Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w ustawie prawa upadłościowego i naprawczego. Zgodnie z treścią art. 5 o upadłość mogą wnioskować nie tylko spółki prawa handlowego czy wspólnicy spółek, ale także prywatni przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności.

    Zgodnie z definicją przepisów kodeksu cywilnego, za przedsiębiorcę uważa się osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące działalność we własnym imieniu i działające pod firmą. Idąc dalej, jako działalność gospodarczą można interpretować niemal każdy rodzaj działalności – produkcyjnej, usługowej lub handlowej – prowadzonej w celu zarobkowym.

     

    Przesłanką do ogłoszenia upadłości przez przedsiębiorcę jest jego niewypłacalność, czyli brak możliwości wykonania wymagalnych zobowiązań. A są one wymagalne w momencie zaktualizowania się obowiązku świadczeń przez dłużnika, czyli po prostu kiedy nadszedł termin płatności.

    Czy tylko upadły przedsiębiorca może złożyć wniosek?

    Przedsiębiorca powinien być świadomy, że wniosek może zostać złożony zarówno przez samego dłużnika, jak i jego wierzycieli. Z tą różnicą, że dłużnik zobowiązany jest do złożenia wniosku w ciągu 30 dni od momentu, w którym zaistniała podstawa do ogłoszenia upadłości. W tym celu, powinien zapoznać się z treścią art. 23 ustawy prawo upadłościowe. Nie można zapomnieć również o dołączeniu do wniosku oświadczenia potwierdzającego autentyczność danych zawartych we wniosku.

    Postępowanie upadłościowe przedsiębiorców wiąże się z kosztami. Płatne jest samo złożenie wniosku. W dodatku, sąd może pobierać zaliczki na poczet prowadzenia postępowania upadłościowego.

    Czy wraz z upadłością stracę cały majątek?

    Wszystko zależy od sytuacji w jakiej znalazł się dłużnik. Jeżeli sąd uzna, że najlepszym rozwiązaniem będzie upadłość likwidacyjna, to dłużnik automatycznie straci możliwość – na rzecz syndyka upadłościowego – dysponowania swoim majątkiem. W takiej sytuacji, dłużnik będzie zobligowany do udostępnienia dokumentów poświadczających jego majątek. Syndyk natomiast będzie nadzorował wyprzedaż majątku, a za uzyskane w ten sposób środki, spłaci wierzycieli.

    Przede wszystkim, przedsiębiorca pomimo złożenia wniosku o upadłość, nie ma żadnych przeciwwskazań do dalszego prowadzenia działalności. Co innego, jeżeli wniosek złożył dłużnik. Wówczas nastąpi obligatoryjne zabezpieczenie jego majątku. Może to skutkować pewnymi ograniczeniami w bezproblemowym prowadzeniu przedsiębiorstwa.

    Należy jednak pamiętać, że każda sprawa jest rozpatrywana przez sąd indywidualnie. Musi mieć on pewność, że dalsze prowadzenie firmy przez dłużnika pozwoli mu spłacić zadłużenie. Wówczas spirala zadłużenia może nie wystąpić.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE