Kto może otrzymać pomoc na zakup podręczników?
Na udzielenie pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników mogą liczyć rodziny, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 351 zł netto. Jednakże od tej zasady ustanowiony został wyjątek, ponieważ rodziny, w których dochód na osobę w rodzinie przekracza 351 zł netto, ale istnieje uzasadniona przyczyna udzielenia pomocy – zgodnie z art. 7 ustawy o pomocy społecznej, np. z powodów sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, alkoholizmu lub narkomanii, zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej – na podstawie decyzji dyrektora szkoły, do której uczęszcza uczeń zostanie udzielona pomoc finansowa na zakup podręczników. Ponadto, ze względu na niepełnosprawność – uczniowie, którzy posiadają orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną o potrzebie kształcenia specjalnego: słabo widzący, słabo widzący, niesłyszący, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeśli jedną z nich jest wskazana powyżej – również otrzymają zwrot kosztów zakupu podręczników.
Dofinansowanie zakupu podręczników
Niestety, powyżej wymienione kryteria to nie wszystko. Kolejne kryterium, które zasadniczo wpływa na przyznanie pomocy jest rodzaj szkoły, a nawet klasa, do której dziecko uczęszcza. Od tego kryterium zależy także wysokość pomocy finansowej, na jaką można liczyć.
|
do kwoty 180 zł |
|
do kwoty 325 zł |
|
do kwoty 210 zł |
|
do kwoty 315 zł |
|
do kwoty 390 zł |
Zasady udzielenia dofinansowania
Rodzice ucznia (prawni opiekunowie, rodzice zastępczy), a także nauczyciel, pracownik socjalny lub inna osoba – za zgodą przedstawiciela ustawowego lub rodziców zastępczych może złożyć wniosek o dofinansowanie zakupu podręczników do dyrektora szkoły do której uczeń będzie uczęszczał w roku szkolnym 2011/2012. Termin składania wniosków ustala odpowiednio wójt gminy, burmistrz lub prezydent miasta, właściwego dla siedziby szkoły, a w przypadku uczniów szkół artystycznych – minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Do wniosku należy dołączyć – w zależności od kryterium ubiegania się o pomoc:
- zaświadczenie o wysokości dochodów. W uzasadnionych przypadkach do wniosku można dołączyć – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – oświadczenie o wysokości dochodów;
- uzasadnienie;
- kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Pieniądze wypłaca, po przedstawieniu dowodu zakupu podręczników:
- dyrektor szkoły (prowadzonej przez gminę lub Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego);
- wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na siedzibę szkoły prowadzonej przez inny podmiot.
W przypadku zakupów indywidualnych dowodem zakupu podręczników jest faktura VAT wystawiona imiennie na ucznia, rodzica, prawnego opiekuna lub rodzica zastępczego, a także rachunek, paragon lub oświadczenie o zakupie podręczników. W przypadku oświadczenia o zakupie podręczników należy podać informację o rozliczeniu wydatków tylko w ramach omawianego programu. Natomiast w przypadku zakupu podręczników dla grupy uczniów, koszty zakupu podręczników są zwracane po przedłożeniu potwierdzenia zakupu wystawionego przez podmiot dokonujący zakupu. Potwierdzenie zakupu powinno zawierać: imię i nazwisko ucznia, klasę, do której uczeń będzie uczęszczał, adres szkoły, wykaz zakupionych podręczników, kwotę zakupu, datę zakupu i czytelny podpis podmiotu, który dokonał zakupu. Podmiot dokonujący zakupu podręczników wystawia potwierdzenie zakupu na podstawie faktury VAT oraz listy uczniów, dla których zakupiono podręczniki.