- Reklama -
środa, 27 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiAtrakcyjna cena za minutę połączenia

    Atrakcyjna cena za minutę połączenia

    Każdy konsument powinien mieć jasne, rzetelne i pełne informacje o produkcie czy usłudze. W przeciwnym razie na podstawie wprowadzających w błąd danych może podjąć inną decyzję – np. zdecydować się na oferowaną usługę czego nie zrobiłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty. Do końca roku Prezes Urzędu planuje wydać pięć rozstrzygnięć dotyczących reklamy. Dwa postępowania w sprawie Polkomtel oraz Internetq Poland właśnie się zakończyły.

     

    Postępowanie przeciwko Polkomtel zostało wszczęte w grudniu 2010 roku w związku z zawiadomieniem złożonym Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wątpliwości Urzędu wzbudziły niepełne informacje prezentowane w reklamach oferty Rarka w MixPlusie dotyczące połączeń telefonicznych w cenie 29 groszy za minutę do wszystkich. Kampania trwała we wrześniu 2009 roku. Z ustaleń Urzędy wynika, że atrakcyjna cena obowiązywała jedynie po spełnieniu określonych warunków, o których nie wspominały reklamy: aktywowania dodatkowo płatnego pakietu i jego pełnego wykorzystania. Niewykorzystanie lub przekroczenie limitu podwyższało koszt połączeń.

    Zdaniem Urzędu, konsument nie miał pełnych informacji o ofercie Polkomtel. Gdyby znał rzeczywiste warunki promocji, mógłby podjąć inną decyzję – nie zawierać umowy. Wobec powyższego Prezes Urzędu uznała, że Polkomtel wprowadził konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową blisko 1,86 mln zł. Spółka musi także publikować całą decyzję na swojej stronie internetowej przez sześć miesięcy oraz jej sentencję w dzienniku ogólnopolskim. Decyzja nie jest ostateczna – przedsiębiorca może się odwołać do sądu.

    Ponadto, Prezes Urzędu stwierdziła także, że spółka Internetq Poland stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe, wysyłając smsy zachęcające do udziału w loterii BMW od Orange Druga Edycja. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w czerwcu 2011 roku po zawiadomieniu przez miejskiego rzecznika konsumentów w Tychach, dodatkowo do UOKiK docierało wiele skarg od konsumentów.

    Urząd przeanalizował regulamin konkursu oraz wzory wiadomości wysyłanych uczestnikom. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły smsy, które otrzymywali konsumenci: informowały one o wygraniu samochodu. Wynikało z nich, że warunkiem przyznania nagrody było odesłanie wiadomości. Np. „Dzial Nagrod prosi o nadanie potwierdzenia. Dotyczy odbioru nagrody. Prosze wyslac BMW na 7400 (4,88zl). Serdecznie gratulujemy.” Tymczasem, odesłanie smsa gwarantowało jedynie udział w losowaniu samochodu. Należy zauważyć, iż niezgodne z prawem jest wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu smsa, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych zasadach.

    Prezes Urzędu uznała, że spółka Internetq Poland naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę ponad 338 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca ma prawo odwołać się do sądu. To już drugi raz, gdy Prezes Urzędu kwestionuje praktyki spółki Internetq Poland. W grudniu 2010 roku UOKiK stwierdził, że spółka, wysyłając smsy w związku z loterią Pusty sms, wprowadziła uczestników w błąd. Wiadomości sugerowały, że konsument otrzyma nagrodę, gdy odeśle pustą wiadomość – gwarantowało to jedynie rejestrację w konkursie i ewentualny udział w losowaniu.

    www.SerwisPrawa.p
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE