Zgodnie z ustawą o ewidencji ludności i dowodach osobistych osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego. W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego. Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Z kolei pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.
Wielu podatników sądzi, że zmiana meldunku wiąże się z koniecznością zmiany urzędu skarbowego. Jest to błędny pogląd, ponieważ przepisy w żaden sposób nie uzależniają właściwości takiego urzędu od miejsca zameldowania. Inaczej jest jednak w przypadku zmiany miejsca zamieszkania. Dla przypomnienia, zameldowanie to określenie miejscowości (miasta, wsi), ulicy (osiedla), numeru domu oraz ewentualnie numeru lokalu mieszkalnego, w którym na stałe lub czasowo przebywa dana osoba. Z kolei miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Zameldowanie zatem, będące kategorią prawa administracyjnego, chociaż nie przesądza o miejscu zamieszkania w rozumieniu prawa cywilnego, niejednokrotnie stanowić będzie cenną wskazówkę przy ocenie istnienia przesłanek określonych w art. 25 Kodeksu cywilnego. Nie można jednak utożsamiać zameldowania z miejscem zamieszkania.
Przepisy prawa podatkowego wprost określają, że urzędem skarbowym właściwym do złożenia zeznania jest urząd określany według miejsca zamieszkania lub pobytu w ostatnim dniu roku podatkowego. Jeżeli natomiast miejsce zamieszkania lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustało przed tym dniem – według ostatniego miejsca zamieszkania lub pobytu. Jeżeli po upływie roku podatnik zmienia adres zamieszkania, właściwym urzędem skarbowym jest urząd określony według miejsca zamieszkania 31 grudnia minionego roku. W takiej sytuacji w zeznaniu podatkowym należy wskazać aktualny adres jako adres do korespondencji (chyba że jest inaczej). Z powyższego wynika zatem, że meldunek nie wpływa w żaden sposób na ustalenie właściwego urzędu skarbowego, do którego należy złożyć deklarację podatkową. Tym samym także zmiana miejsca wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu ani zmiana siedziby (miejsca zamieszkania) podatnika, dokonane po upływie okresu rozliczeniowego, nie powodują zmiany właściwości miejscowej urzędu skarbowego w sprawie podatku od towarów i usług za ten okres.
Pojawia się jednak kolejne pytanie – czy przesłanie deklaracji podatkowej do złego (niewłaściwego urzędu skarbowego) będzie rodzić negatywne konsekwencje prawne dla podatnika? Okazuje się, że nie – Złożenie zeznania z naruszeniem właściwości skutkować będzie jedynie koniecznością przesłania zeznania przez urząd niewłaściwy w sprawie do urzędu właściwego miejscowo w sprawie. W stosunku do podatnika nie rodzi to żadnych konsekwencji karnych. W praktyce podatnik nie jest nawet powiadamiany o konieczności przesłania jego dokumentów podatkowych do właściwego urzędu.