Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nierozerwalnie z ryzykiem. Nawet podmioty gospodarcze o najlepszej sytuacji ekonomiczno-finansowej mogą napotkać różnego rodzaju problemy, które spowodują konieczność zawieszenia działalności.Od 30 dni do 24 miesięcy
Prawo do zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy przysługuje tylko przedsiębiorcom niezatrudniającym pracowników. Ponadto, w przypadku spółki cywilnej warunkiem koniecznym dla skutecznego zawieszenia jej działalności jest zawieszenie działalności przez wszystkich wspólników.
Bez działania ale z wyzbywaniem się majątku
W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Może jednak np. sprzedawać własne środki trwałe. Jest to istotna informacja, gdyż przychodem z działalności gospodarczej, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest również sprzedaż wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą m. in. środków trwałych, ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W takiej sytuacji, gdy przedsiębiorca po zawieszeniu działalności gospodarczej wyzbędzie się np. samochodu wpisanego do ww. ewidencji, powstanie u niego przychód z działalności gospodarczej. I tu istotne jest zawieszenie obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.
Zawieszenie zgłoś fiskusowi i nie płać zaliczek
W przypadku czasowego zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie uzyskuje zasadniczo przychodów. Jest on więc zwolniony z obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Przy czym warto zauważyć, że zwolnienie to obowiązuje tylko przez okres objęty wspomnianym zawieszeniem. Wspólnicy spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, która zawiesiła wykonywanie działalności gospodarczej muszą pamiętać, żeby zawiadomić fiskus o okresie zawieszenia. Mają na to 7 dni od złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej. Jest to warunek konieczny by skorzystać ze zwolnienia z obowiązku wpłaty zaliczek na podatek dochodowy.
Wznowienie działalności po okresie zawieszenia
Istotnym jest, aby podkreślić, że wraz ze wznowieniem prowadzenia działalności gospodarczej, podatnik automatycznie powraca do obowiązku wpłacania na rzecz organu podatkowego zaliczek na podatek dochodowy. Wynika to wprost z art. 44 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej podatnicy, zobowiązani są wpłacać zaliczki według zasad sprzed okresu zawieszenia działalności gospodarczej.
Przychody z okresu zawieszenia trzeba rozliczyć
W sytuacji, kiedy obowiązek podatkowy od niektórych przychodów powstał w okresie zawieszenia działalności firmy (np. wspomniana wyżej sprzedaż środków trwałych albo odsetki od środków na rachunkach bankowych związanych z działalnością), to chociaż w okresie zawieszenia działalności korzysta się z zawieszenia obowiązku wpłaty zaliczek, to trzeba pamiętać by później rozliczyć uzyskane przychody. Zaliczka za ten okres, zostanie wykazana i rozliczona w rocznym zeznaniu podatkowym lub też odprowadzona razem z zaliczką za pierwszy miesiąc czy kwartał po wznowieniu działalności gospodarczej.
Elżbieta Węcławik, Tax Care
Adam Bujalski, księgowy Tax Care