Skargi abonentów na TP S.A. i Orange
W związku z licznymi skargami abonentów na Telekomunikację Polską S.A. (TP) i Polską Telefonię Komórkową Centertel Sp. z o.o. (Orange), dotyczącymi przesyłania faktur drogą elektroniczną, pomimo braku zgody abonentów na przejście z papierowej na elektroniczną wersję faktury Prezes UKE wystąpił do Ministerstwa Finansów o opinię w tej kwestii. Ze skarg abonentów wynikało bowiem, że zarówno TP jak i Orange dokonały zmiany sposobu przesyłania faktur z wersji papierowej na wersję elektroniczną na podstawie domniemanej zgody/akceptacji abonentów.
Opinia Ministerstwa Finansów
Zgodnie z opinią Ministerstwa Finansów w przypadku, gdy podatnik zawarł umowę z usługobiorcą będącym osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, która określa, iż za realizowane usługi wystawia faktury VAT, to podatnika obowiązują przepisy dotyczące wystawiania faktur. Opinia ta jest zgodna ze stanowiskiem Prezesa UKE w szczególności w kwestii tego, że bez względu na to, czy wymóg wystawienia faktury wynika wprost z obowiązku określonego w przepisach prawa, z indywidualnego żądania usługobiorcy, czy warunków umownych mają zastosowanie przepisy prawa dotyczące faktur, w tym przepisy w/w Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej. Faktury mogą być więc przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej również abonentom indywidualnym. Wymaga to jednak akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury. Warto również wiedzieć, że faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.