- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPodatkiElektroniczny dowód tożsamości

    Elektroniczny dowód tożsamości

    Nowy dokument zostanie wprowadzony w celu zapewnienia bezpieczeństwa transakcji, które są zawierane drogą elektroniczną. Tego rodzaju dowód osobisty, jako dokument potwierdzający tożsamość ma przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa obrotu prawnego oraz usprawni kontakt obywatela z administracją publiczną. Przyjęte przez Radę Ministrów przepisy stanowią, że każdy obywatel będzie miał możliwość posługiwania się dowodem osobistym w celu składania podpisu elektronicznego, pozwalającego na dokonywanie czynności prawnych w urzędach administracji publicznej. Należy jedna podkreślić, iż z podpisu nie będą mogły skorzystać m.in. osoby małoletnie, które nie posiadają zdolności do czynności prawnych.
     
    Nowy dowód osobisty będzie uwierzytelniał posiadacza w systemach teleinformatycznych podmiotów publicznych oraz przy dostępie do rejestrów publicznych, np. rejestru usług medycznych prowadzonego przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów przepisami, obywatele będą mogli złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie kraju, jak również drogą elektroniczną. Nowy system wydawania dowodów osobistych zapewni spójność i bezpieczeństwo systemu, wiarygodność dokumentów, współpracę rejestrów publicznych oraz zgodność dowodu ze standardami międzynarodowymi. Równocześnie z dowodem będą wydawane dane służące do składania podpisu elektronicznego.
     
    Zaproponowano również, aby prawo do dowodu osobistego przysługiwało obywatelowi polskiemu z chwilą urodzenia. Nowe rozwiązanie umożliwi weryfikację danych dzieci w rejestrach państwowych, np. związanych z ochroną zdrowia, nauką czy ubezpieczeniem społecznym. Ponadto, dzieci poniżej 13 lat będą mogły przebywać na terenie pozostałych państw Unii Europejskiej i grupy Schengen bez paszportu. Zaproponowano 10-letni termin ważności dla dokumentów wydawanych dzieciom powyżej 5 lat oraz 5-letni termin dla dzieci poniżej 5 lat.
     
    Ponadto, organy uczestniczące w wydawaniu dowodów osobistych będą miały dostęp do centralnego rejestru dowodów osobistych. Przyjęto, że dokumenty osób, które zmieniły dane zostaną wycofane z obiegu prawnego. Określone mają być zasady unieważniania dowodów osobistych. Przepływ informacji będzie się odbywać w drodze bezpiecznej transmisji teleinformatycznej, z uwzględnieniem wykorzystania internetu, a ich przetwarzanie ma być oparte o formularze elektroniczne.
     
    Projekt przewiduje także, że firma zewnętrzna będzie mogła zapisać kwalifikowany podpis elektroniczny w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Zgodnie z założeniami, system ma zapewniać ochronę warstwy elektronicznej dowodu osobistego przed nieuprawnionym dostępem oraz próbami utworzenia funkcjonalnej kopii jego warstwy elektronicznej. Zaproponowano, aby nowe przepisy dotyczące elektronicznego dowodu osobistego zaczęły obowiązywać od początku 2011 r.
     

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE